Erhverv

Serieiværksætterne Tommy Ahlers og Birgit Aaby går sammen om ny, dansk vinylproducent

Den danske virksomhed RPM Records har modtaget en af de største investeringer i tv-programmet Løvens Hules historie.

De tre iværksættere bag RPM Records, som Tommy Ahlers og Birgit Aaby nu har investeret 500.000 kroner i.

500.000 kr. for 10 pct. i en virksomhed, der ikke har produceret en eneste vare endnu, er ikke en dårlig handel. Gang det med to, og det lyder usandsynligt. Sæt to stjerneiværksættere bag investeringerne, og det overstiger enhver iværksætters vildeste fantasi.

For RPM Records er det nu virkeligheden. Virksomheden deltog tirsdag aften i investeringsprogrammet Løvens Hule på DR1, hvor den fik mulighed for at pitche sit koncept til et panel bestående af erhvervsmanden Christian Stadil, Just Eat-grundlægger Jesper Buch, designer og entreprenør Ilse Jacobsen samt de to iværksættere og nye investorer i RPM Records, Tommy Ahlers og Birgit Aaby.

Det er langt fra alle deltagerne, der går ud af hulen med en investering, men endnu mere sjældent er det, at investeringerne når de højder, som de nåede tirsdag aften.

Og med en investering på 1 mio. kr. blev det en af de største i programmets historie.

»Tommy og Birgit lagde virkelig vægt på, at vi er det team, som vi er. Tre unge, energiske fyre, der har arbejdet sammen i to år med andre projekter,« siger adm. direktør i RPM Records Oscar Trap Elers.

Men det er ikke bare holdsammensætningen, der gør RPM Records til et attraktivt investeringsprojekt. Virksomheden kan nemlig producere vinyler fire gange hurtigere end andre producenter i Europa.

»Hos producenterne rundt om i Europa skal pladeselskaberne vente op til fire måneder, før de står med det færdige produkt. Vi kan have det klar på 30 dage,« siger Oscar Elers.

Grunden til, at det danske vinyltrykkeri kan levere plader så hurtigt, er at det er blandt de første til at få fingrene i en helt ny, gammel teknologi.

»Vores produktionsapparat kommer fra et nyt firma i Canada, der sidste år begyndte at fremstille vinylpresser, som ikke har været set i de sidste 40 år,« forklarer Oscar Elers.

Salget af vinyler døde ud i slutningen af firserne, men siden årtusindskiftet har salget af de sorte plader gjort et comeback. I 2016 indbragte salget af vinyl 23,9 mio. kr. til musikselskaberne, hvilket er en stigning på 93 pct. i forhold til 2015, da salget af vinyl indbragte 12,4 mio. kr. Det finder Oscar Elers helt naturligt.

»Der vil altid være en efterspørgsel på et analogt medie. Her kan du vælge imellem kassettebånd, cd'er og vinyler. Der har folk bare sagt: Hvad lyder bedst? Det gør vinylen,« siger han.

Virksomhedens mission er klar: Den vil være Skandinaviens foretrukne vinyltrykkeri. Den starter sin pladeproduktion den 15. marts, men har allerede ordrer for over 100.000 kr.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også