Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Derfor må Femern betale op imod en milliard kroner for ingenting

Økonomien på Femern-projektet er i forvejen stram med en tilbagebetalingstid på 36 år. Nye udfordringer kan sende projektet i gult lys.

Femern bag facaden
Femern A/S forventer at byggeriet af verdens længste sænketunnel kan begynde i 2020. Illustration: Femern

Bedst som Danmarkshistoriens største anlægsprojekt har kæmpet sig igennem de senere års kriser, er Femern A/S løbet ind i nye udfordringer, som potentielt kan slå økonomien i stykker for sænketunnelen mellem Rødbyhavn på Lolland og den naturbeskyttede tyske ø Fehmarn.

De nye problemer handler om betingede kontrakter for 30 mia. kr. og om EU-støtten til projektet. Nye forsinkelser har skabt usikkerhed omkring begge dele. Både EU-støtten og kontrakterne er helt fundamentale forudsætninger for Femern-projektets samlede økonomi, der i forvejen er spændt til det yderste...

BRANCHENYT
Læs også