Første gang i 40 år: Aldi går med i tilbudskrig

Discountkæden Aldi ændrer nu sin prispolitik for at lokke flere kunder i butikkerne. Det er nødvendigt, siger en ekspert.

Aldi har været i Danmark i lidt over 40 år. Altid uden tilbudspriser - indtil nu. Foto: Casper Dalhoff.

Den hårdt pressede discountkæde Aldi laver nu om på sin prispolitik i et forsøg på at trække flere kunder i butikkerne.

For første gang i 40 år kan kunder finde nedsatte priser og røde tilbudsskilte i Aldis 189 danske butikker. Dermed bryder Aldi sit princip om at tilbyde faste lave priser - og ikke tilbudspriser.

»Vi har i flere undersøgelser set, at forbrugerne ikke i tilstrækkelig grad vurderer, at vi har de bedste tilbud. Vi er beviseligt billigst, når vi taler faste priser på dagligvarer, og det vil vi fortsætte med at være. Men de danske forbrugere efterspørger flere tilbud, og det vil vi gerne lytte til,« siger Thomas Bang, vicedirektør i Aldi Danmark.

Men hvorfor skulle der gå 40 år, før Aldi lavede om på sin prispolitik og begyndte at køre med traditionelle tilbud som de øvrige dagligvarekæder?

»Det kan jeg ikke svare dig på. Vi gør det nu som en del af en større revitaliseringsproces, hvor vi ændrer mange ting. Det er ikke gjort med at lave gode tilbud for at få succes. Det kræver hårdt arbejde fra alle medarbejderne,« siger Thomas Bang.

Ifølge en ekspert er Aldis nye pristiltag »strengt nødvendigt,« hvis kæden skal vende udviklingen på det danske marked.

»Når Aldi samtidig får moderniseret butikkerne samt bygget helt nye butikker, skabes der bedre muligheder for, at Aldi kommer på omgangshøjde med de mange direkte konkurrenter,« siger Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.

Aldi delt i to
  • Aldi blev opdelt i to koncerner i 1960, da kædens grundlæggere, Karl og Theo Albrecht, ikke kunne blive enige om at optage tobaksvarer i butikssortimentet.
  • I dag har Aldi Nord butikker i bl.a. Danmark, Holland, Frankrig, Spanien og det nordlige Tyskland, mens Aldi Süd bl.a. opererer i Østeuropa, Storbritannien, USA, Østrig og det sydlige Tyskland.

Da Aldi åbnede i Danmark i slutningen af 1977, var det den eneste rigtige discountkæde på markedet. Siden er mange flere kæder, heriblandt Netto, Rema 1000, Fakta og Lidl, kommet til og har øget konkurrencen om kunderne.

Her er Aldi sakket gevaldigt bagud og har i en længere årrække kæmpet med et ramponeret image og dundrende underskud. Det seneste var på 243 mio. kr.

En ny direktør, Finn Tang, er hentet ind. Og Aldi investerer store summer i at opgradere og modernisere sine butikker. Det sker med penge fra moderselskabet i Tyskland, der sidste år udskrev en milliardcheck til sin danske forretning.

Også varesortimentet bliver ændret. Der skal mere fokus på økologi, danske varer og friske varer, såsom frugt og grønt, brød, pålæg og mejeriprodukter.

»Sammenholdt med at man fremover nu også i vores butikker hver uge kan finde spændende tilbud, skal det medvirke til, at endnu flere kunder vil handle i vores butikker,« siger Thomas Bang.

Aldis markedsandel lå i fjor – ifølge en vurdering fra Retail Institute Scandinavia – på beskedne 2,6 pct. Den helt store vinder på discountmarkedet har de senere år været norskejede Rema 1000, mens også Netto og Lidl har godt fat i de danske dagligvarekunder.

Discountkæderne har ifølge Henning Bahr altid været kendt for faste lave priser. Men nu laver kæderne i stigende grad målrettede tilbud på slagvarer, som de erfaringsmæssigt ved trækker kunder i butikken.

»Aldi er derfor nødt til at hoppe på den galej,« siger Henning Bahr.

BRANCHENYT
Læs også