Erhverv

McDonald's markerer kampdag med opsigtsvækkende stunt

For at markere kvindernes internationale kampdag har fastfoodkædens besluttet at vende sine ikoniske buer på hovedet.

Artiklens øverste billede
En hyldest til kvinder på en McDonald's i Lynwood, Californien. Foto: Mcdonald's

Amerikanere på udkig efter en Big Mac risikerer at køre forgæves, når de torsdag skal finde en McDonald's i delstaten Californien.

På en McDonald's i byen Lynwood er det klassiske og letgenkendelige "M" vendt på hovedet til et "W" ved restaurantens indkørsel.

Men der er ikke tale om hærværk i løbet af natten.

Den amerikanske fastfoodgigant McDonald's har i anledning af kvindernes internationale kampdag vendt sit ikoniske logo, de gyldne buer, på hovedet, så logoet nu ligner et "W" frem for det traditionelle "M".

Det skriver Business Insider.

Ifølge selskabet er de omvendte buer en »fejring af kvinder overalt«.

»For første gang i kædens historie har vi vendt vores ikoniske buer på hovedet i forbindelse med kvindernes internationale kampdag til ære for de helt ekstraordinære bedrifter af kvinder overalt i verden og i særdeleshed på vores restauranter,« siger Patricia Williams, der er franchiseansvarlig for Lynwood-restuaranten. 

»Fra frontpersonalet til ledelsen og seniormedarbejdere spiller kvinder på alle niveauer i McDonald's en uerstattelig rolle.«

Herhjemme skal man dog ikke gøre sig mange forhåbninger om at se et "W" på McDonald's restauranter. 

Det omvendte logo vil derimod fremgå på kædens sociale medieplatforme såsom som Twitter og Instagram.

Business Insider supplerer, at flere amerikanske virksomheder markerer kvindernes kampdag.

Bl.a. den amerikanske legetøjsproducent Mattel, der har lavet Barbie-dukker efter inspirerende kvinder.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

I bestræbelserne på at fejre kvinder har andre virksomheder gjort sig mindre heldigt bemærket.

Ølfirmaet Brewdog har brygget en "Pink IPA" med det sarkastiske slogan "øl til piger", der angiveligt skulle tage pis på kvindelige stereotyper.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Ikke desto mindre er Brewdog efterfølgende blevet revset på Twitter for med øllen netop at bekræfte kvindelige stereotyper og tale ned til kvinder.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Direkte henvendt til Brewdog skriver brugeren Kia West på Facebook:

»I taler stadig ind i en latterlig stereotyp, der skader kvinder i ølindustrien. At I så kalder det sarkasme, gør det ikke bedre.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.