McDonald's markerer kampdag med opsigtsvækkende stunt
For at markere kvindernes internationale kampdag har fastfoodkædens besluttet at vende sine ikoniske buer på hovedet.
Amerikanere på udkig efter en Big Mac risikerer at køre forgæves, når de torsdag skal finde en McDonald's i delstaten Californien.
På en McDonald's i byen Lynwood er det klassiske og letgenkendelige "M" vendt på hovedet til et "W" ved restaurantens indkørsel.
Men der er ikke tale om hærværk i løbet af natten.
Den amerikanske fastfoodgigant McDonald's har i anledning af kvindernes internationale kampdag vendt sit ikoniske logo, de gyldne buer, på hovedet, så logoet nu ligner et "W" frem for det traditionelle "M".
Det skriver Business Insider.
Ifølge selskabet er de omvendte buer en »fejring af kvinder overalt«.
»For første gang i kædens historie har vi vendt vores ikoniske buer på hovedet i forbindelse med kvindernes internationale kampdag til ære for de helt ekstraordinære bedrifter af kvinder overalt i verden og i særdeleshed på vores restauranter,« siger Patricia Williams, der er franchiseansvarlig for Lynwood-restuaranten.
»Fra frontpersonalet til ledelsen og seniormedarbejdere spiller kvinder på alle niveauer i McDonald's en uerstattelig rolle.«
Herhjemme skal man dog ikke gøre sig mange forhåbninger om at se et "W" på McDonald's restauranter.
Det omvendte logo vil derimod fremgå på kædens sociale medieplatforme såsom som Twitter og Instagram.
Business Insider supplerer, at flere amerikanske virksomheder markerer kvindernes kampdag.
Bl.a. den amerikanske legetøjsproducent Mattel, der har lavet Barbie-dukker efter inspirerende kvinder.
I bestræbelserne på at fejre kvinder har andre virksomheder gjort sig mindre heldigt bemærket.
Ølfirmaet Brewdog har brygget en "Pink IPA" med det sarkastiske slogan "øl til piger", der angiveligt skulle tage pis på kvindelige stereotyper.
Ikke desto mindre er Brewdog efterfølgende blevet revset på Twitter for med øllen netop at bekræfte kvindelige stereotyper og tale ned til kvinder.
Direkte henvendt til Brewdog skriver brugeren Kia West på Facebook:
»I taler stadig ind i en latterlig stereotyp, der skader kvinder i ølindustrien. At I så kalder det sarkasme, gør det ikke bedre.«