Erhverv
0

Ambitiøst dansk brødkoncept lander millioninvestering

Ejerkredsen i Smartbake vil nu fokusere på hotel- og restaurantbranchen.

De to iværksættere Anders Høy og Steffen Bagge har tiltrukket nye investorer til Smartbake. 
PR-foto: Christina Lykke.

Rugbrød, muffins og hjemmebagte boller leveret til døren. For ni måneder siden åbnede iværksætterne Anders Høy og Steffen Bagge bagerivirksomheden Smartbake, der siden har leveret bagværk til private.

Nu udvider de to iværksættere forretningen, og en millioninvestering betyder et øget fokus på hotel- og restaurationsmarkedet med brandet SH Solutions.

»Efter lanceringen af vores kasser til private fik vi flere henvendelser fra hoteller og restauranter, som ønskede at teste vores produkter. Det skete i så højt omfang, at vi oprettede SH Solutions som selvstændigt brand, og nu er det her, vi satser stort med den nye investering,« siger Anders Høy, adm. og stifter af Smartbake.

Det vil betyde brødløsninger for restaurationsbranchen, der kan håndteres på samme måde som bake-off brød.

Det er en gruppe vestjyske investorer, der har investeret et millionbeløb i Smartbake. Derudover har ejerkredsen selv tilføjet 1,5 mio. kr. til firmaet.

»Vi er glade for, at det er lykkedes os at få en ny investering ind i selskabet. Det er med til at understrege det store potentiale, vi ser - og ikke mindst en anerkendelse af det store arbejde, der er blevet leveret siden maj 2017,« forklarer Anders Høy, der ikke vil afsløre, hvor mange millioner de vestjyske investorer har lagt i Smartbake.

Smartbake ser sig selv som en pendant til måltidskasseselskaber som Aarstiderne og Skagenfood. Og Anders Høy og Steffen Bagge er ikke uerfarne udi at gøre dej og brød til en forretning. De var begge med til at stifte KringleXpressen, der leverer bagervarer til virksomheder i byer over hele landet.

Den nye millioninvestering i Smartbake betyder bl.a. nye produktionshaller i Hasselager i Aarhus samt nye produktionslinjer til at håndtere den øgede efterspørgsel.

»Det er vigtigt for os, at vores produkter altid bliver leveret med højst muligt kvalitet, og derfor besluttede vi i december, at vi ville samle al vores produktion, adminstration og salg under et tag. Nu kan vi langt bedre kordinere vores indsatser, og vores kunder kommer til at opleve endnu bedre produkter og service,« siger Anders Høy.

Smartbake har de seneste ni måneder ekspederet over 10.000 ordrer på bagværk.

Ejerne bag Smartbake forventer nu at være parat til at håndtere den vækst, som selskabet forventer at opleve allerede i de kommende måneder. Derudover bliver der også tid til at planlægge de næste strategiske træk.

»De første par skridt i vores strategi har været at lancere et godt B2C-koncept og at få nogle højkvalitetsprodukter ud til hotel- og restaurationsbranchen. Det er vi lykkedes med, og med vores nye investering er vi nu ved at være klar til at udfordre bageribranchen i detailleddet, hvor vi også ser et stort potentiale,« fortæller bestyrelsesformand Steffen Bagge.

BRANCHENYT
Læs også