Føtex vil sælge veganske "æg": Kaldes »vildledende« og »på kant med reglerne«
Føtex vil sælge såkaldte veganer-æg i samtlige butikker. Forbrugerrådet Tænk kalder produktet for vildledende.
Føtex er ved at ruge en ny type "æg" til sine mange butikker. Der er tale om såkaldte veganer-æg, der ikke kommer fra en høne, men i stedet er produceret af alger.
Men allerede inden forbrugerne for alvor har stiftet bekendtskab med det nye produkt, er det stødt på kritik fra Forbrugerrådet Tænk.
Her mener man, at de nye "æg", der skal stå ved siden af de traditionelle æg i butikkerne, kommer i karambolage med reglerne på området.
»Vi vurderer, at det er vildledende. Det er ikke sikkert, at man ved, hvad man køber. Jeg tror sagtens, at man vil kunne tro, at det er traditionelle æg, man køber. Især i forhold til traditionelle forbrugere,« siger Camilla Udsen, der er seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
Det er en kombination af flere ting, som får Forbrugerrådet Tænk til at kalde produktet for vildledende: Det bliver kaldt æg, emballagen minder om traditionelle æggebakker, der er afbilledet en høne og to kyllinger på bakken, og den er også gal med mærkningen.
»Mærkningen skal være på dansk, og vi vil opfordre til, at man gør det mere tydeligt, hvad der er tale om,« siger Camilla Udsen.
De nye "æg" er ikke det første produkt, der er på kant med reglerne.
»Lige nu ser vi veganske og vegetariske produkter, som prøver at ligne traditionelle produkter. Derfor er det meget vigtigt at være opmærksom på vildledning,« siger Camilla Udsen.
De veganske "æg" kommer på hylderne i samtlige Føtex-butikker, efter produktet har været testet i udvalgte butikker i en kortere periode. Her gik salget ifølge Føtex over al forventning.
I Føtex anerkender man, at der skal ændres på indpakningen af produktet.
»Plantebaserede æg er relevante at købe for veganere og allergikere, der ikke køber almindelige æg, og derfor betragter vi risikoen for misforståelser som minimal. Men selvfølgelig skal mærkning og emballage være i orden, og det har vi en dialog med den danske importør om,« skriver Mads Hvitved Grand, pressechef i Dansk Supermarked, i en mail til Finans.
I svaret afviser han dog, at der generelt skulle være et problem med at kende forskel på de forskellige typer af varer.
»Nye veganske alternativer udfordrer den traditionelle tænkning omkring fødevarer, og det skal alle lige vænne sig til, som vi også så det med hakket plantefars, som vi lancerede i vores butikker tidligere på året. Generelt oplever vi dog, at danske forbrugere er meget bevidste om varerne og ekstremt dygtige til at navigere mellem velkendte, velafprøvede varianter og så de nye varer.«