Erhverv

Busfamilie 14-dobler overskuddet trods »store vanskeligheder«

I 2017 solgte Abildskou sin rutekørsel til den tyske gigant Flixbus. Men samarbejdet har ikke fungeret som ønsket, forklarer Abildskou.

Artiklens øverste billede
Jess Abildskou, adm. direktør i familiens busfirma, kan notere sig det bedste resultat i firmaets historie. Men et samarbejde med tyske Flixbus har ikke kørt, som det skulle. Foto: Joachim Ladefoged

Busselskabet Abildskou, som står bag Linie 888, har aldrig tjent flere penge.

Det er den kolde konstatering, når man ser det nye 2017-regnskab fra busselskabet, der har været ejet af familien Abildskou i næsten 35 år.

Overskuddet efter skat er gået fra omkring 0,5 mio. kr. til 7,6 mio. kr., svarende til omkring en 14-dobling af indtjeningen. Samtidig har busselskabets ejerfamilie hevet 13 mio. kr. ud i udbytter.

Umiddelbart virkede alt til at være fryd og gammen for Abildskou i 2017. Men dykker man længere ned i regnskabet, er historien en lidt anden.

For i april 2017 solgte Abildskou rettighederne til sin rutekørsel, herunder turen mellem Aarhus og København, til den tyske busgigant Flixbus.

Samtidig indledte de to busselskaber et samarbejde omkring rutedriften.

»Men den efterfølgende samdrift med Flixbus viste store vanskeligheder. Vanskelighederne skyldtes, at Flixbus ikke var godt nok forberedt på det danske marked, hvilket medførte store tab på driften,« skriver Abildskou i det nye regnskab.

Finans har spurgt Jess Abildskou, adm. direktør i Abildskou, om han vil uddybe kommentaren i regnskabet om de store vanskeligheder.

Det har han ikke ønsket, men oplyser blot, at Abildskou og Flixbus netop har indgået en ny kontrakt, som skal gøre samarbejdet og driften bedre i fremtiden.

Hos Flixbus anerkendes opstartsvanskelighederne.

»Sidste år var det første år, Flixbus tilbød transport i Danmark. Det gav os helt sikkert ny læring om det danske marked og investeringerne for både os og vores partnere. I det andet halvår af 2017 kunne vi se resultatet af disse investeringer,« skriver Jelena Jovanovic, pr-medarbejder i Flixbus, i en mail.

Abildskous gevinst på salg af materielle og immaterielle anlægsaktiver var i 2017 på 24,2 mio. mod 0,8 mio. kr. året forinden, viser det nye regnskab.

Abildskou, der også driver handicap- og turistkørsel, var med til at indlede priskrigen på transport mellem Aarhus og København for år tilbage.

Det konkurrenceprægede marked kunne dog mærkes hos Abildskou, og det fik selskabet til at sælge sine rettigheder til Flixbus.

Udover Abildskous rettigheder har Flixbus også opkøbt RødBillets rettigheder. De to busselskaber havde op til salget af rettigheder oplevet et stigende antal passagerer, mens DSB samtidig havde mistet omkring hver 10. passager siden 2012 på turene over Storebælt.

Flixbus havde i gennemsnit 2.000 afgange pr. måned i de sidste fem måneder af 2017, hvor Flixbus var fuldt etableret i Danmark.

Målet er at nå op på 2.600 afgange pr. måned i 2018. Det svarer til en vækst på 30 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.