Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Derfor har Femern-selskabet fjernet halvdelen af rekordbyggeriets økonomiske sikkerhedsnet

Femern A/S og transportminister Ole Birk Olesen (LA) mener, at de store entreprenørkontrakter giver sikkerhed omkring Femern-projektets økonomi, men eksperter tvivler.

Femern bag facaden
Femern-projektet havde i november 2014 afsat 30 pct. i reserve, som man også gøre det med motorveje og jernbaner. Efterfølgende blev den skåret ned til 16 pct. Foto: Stine Bidstrup

Femern-selskabets topchef, Claus Baunkjær, var stolt, da han for tre et halvt år siden udsendte en finansiel analyse, der viste, at danmarkshistoriens største anlægsbyggeri byggede på et »solidt fundament både teknisk, økonomisk og miljømæssigt.«

På det tidspunkt kunne topchefen glæde sig over, at 30 pct. af det samlede budget var afsat som et økonomisk sikkerhedsnet til uforudsete ekstraregninger. Det er samme andel, som Finansministeriet kræver, hvis staten f.eks. skal bygge en motorvej eller en letbane...

BRANCHENYT
Læs også