Erhverv

Motorvejskæde har lukket restauranter: Fordobler overskuddet

Monarch scorer millioner på sultne motorvejsbilister. Men salget falder, og kæden lukker restauranter.

Monarch driver en række restauranter langs de danske motorveje. Foto: Casper Dalhoff

Sultne bilister er en indbringende forretning for den kendte danske motorvejskæde Monarch.

På et år har Monarch mere end fordoblet overskuddet, på trods af at kæden har lukket en række restauranter. Det viser et nyt årsregnskab.

Monarch tjente i seneste regnskabsår 16,8 mio. kr. efter skat. Det er det bedste resultat nogensinde for Monarch-kæden, der er ejet af SSP Denmark.

Rekordregnskabet kom i hus, på trods af at omsætningen i Monarch faldt fra 117 mio. kr. til 104 mio. kr. Den faldende omsætning skyldes, at Monarch har lukket en række restauranter, bl.a. ved Kildebjerg Syd, Skærup Øst og Skærup Vest.

Selskabet bag Monarch driver 14 restauranter i Danmark under navnene Monarch og Milestone. Derudover har selskabet cateringaktiviteter i Aarhus Lufthavn og tax free-shoppen samme sted.

Monarch kom til Danmark i 1991 og blev tre år senere købt af det børsnoterede belgiske selskab Carestel. Otte år senere – og efter en fordobling af antallet af restauranter og en del millionunderskud – blev restaurantkæden købt af den danske ledelse sammen med Dansk Erhvervsudvikling.

De fik vendt udviklingen i Monarch og gjort kæden til en indbringende forretning.

I 2007 valgte ledelsen, heriblandt tidligere medejer og adm. direktør Jan Laursen, imidlertid at sælge Monarch-kæden til restaurationskoncernen SSP, der i dag fortsat ejer motorvejskæden.

Adm. direktør i SSP Danmark, Tina Grønbech, har tidligere forklaret til Finans, at Monarch er blevet »væsentligt mere effektiv i sin drift.«

I år forventer selskabet, at fremgangen fortsætter, skriver ledelsen i det nye regnskab. Dels fordi man vil lukke tabsgivende restauranter, dels fordi der forventes mere trafik på de danske motorveje - og dermed potentielt flere kunder.

Læs også
Top job