Erhverv

Carlsberg bliver på Facebook - probably...

Efter et internt møde, hvor det danske bryggeri overvejede sit forhold til Facebook, blev det besluttet at fortsætte med tilknytningen.

Artiklens øverste billede
Mads Mikkelsen skal sælge øl for Carlsberg i Storbritannien og resten af verden i en stor reklamekampagne, der også satser på at definere det danske ord hygge. Foro: Carlsberg.

Den danske bryggerigigant Carlsberg har besluttet at fortsætte med at bruge Facebook til sine digitale reklamesatsninger. Men bryggeriet vil holde et vågent øje med udviklingen og datasikkerheden.

Det er Carlsbergs britiske afdeling, der som den store annoncør har taget beslutningen, skriver Digiday UK.

Carlsberg har internt diskuteret, om man skulle fortsætte med sin annoncering, efter at det er kommet frem, at Cambridge Analytical har "høstet" data fra 50 mio. Facebook-brugere uden tilladelse.

»Lige nu mener vi, at Facebook er den bedste platform til det, vi gerne vil opnå (med annoncering, red.) Men vi vil fortsætte med at overvåge udviklingen,« siger Liam Newton, der er vice president for marketing hos Carlsberg UK.

Carlsberg har knap 3 mio. følgere på Facebook, og mediet er en vigtig og integreret del af Carlsbergs markedsføring. Det er her, man kan følge de seneste kampagner og lanceringer af nye produkter.

Og på Instagram har Carlsberg yderligere omkring 237.000 følgere. Instagram er ejet af Facebook.

Med beslutningen om at blive på og bruge Facebook, går Carlsberg mod en del andre erhvervsvirksomheder, der har valgt at deaktivere deres konti, efter at skandalen om de misbrugte data kom frem.

Eksempelvis har Elon Musk valgt at deaktivere konti fra Tesla og SpaceX, mens bestyrelsesformanden for A.P. Møller - Mærsk, Jim Hagemann Snabe, forleden skrev, at han deaktiverede sin Facebook-konto.

Brugen af Facebook er en vigtig del af den genrejsning af Carlsberg, der foregår i disse år.

Carlsberg satser hårdt på at dansk hygge er in i Storbritannien. Blandt andet med denne stavemåde af deres eksport øl. Foto: Carlsberg.

Bryggeriet har igangsat en stor kampagne, hvor man bryster sig af sine rødder og gør brug af Mads Mikkelsen som ambassadør for "the Danish Way" bundet op på ordet hygge, ligesom man har relanceret sin eksport af øl til det britiske marked med brugen af det danske "Ø".

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.