Erhverv

Komikere sneg sig ind i Kina for at lege sælgere af sankt bernhardshunde

Filminstituttet gav 3,6 mio. kr. til ny Mads Brügger-film, der gik uden om kinesernes censurapparat. På samme tid forhandlede instituttet med kineserne om en officiel filmpolitisk aftale om ko-produktioner.

En tyk og en tynd og en Sankt Bernhardshund. Rasmus Bruun og Frederik Cilius, kendt for "Den korte radioavis, tosser rundt i Kina i Mads Brüggers nye film. Foto: Christian Geisnæs

Mads Brügger har lavet en ny film, og hvis man ikke kan få nok af Frederik Cilius og Rasmus Bruun, er det af sted til biografen. Makkerparret fra Radio24syvs ”Den korte radioavis” tosser rundt i Kina og illuderer, at de vil opdrætte og sælge sanktbernhardshunde til den voksende middelklasse. Aktørerne, en tyk og en tynd, optræder under egne navne og har i filmen truffet hinanden på Herlufsholm. Ingen af dem har dog formået at omsætte eliteskolens undervisning til erhvervsmæssig succes. Det er umulige forretningsfolk, der er sat i spil.

”Sankt Bernhard Syndikatet” er udviklet i Mads Brüggers diabolske hoved, og produktionen er blevet til under uortodokse omstændigheder – ellers ville det ikke være et Mads Brügger-projekt. Filmholdet er draget til Kina og byen Chongqing uden at informere det strikse statsapparat om den reelle hensigt, nemlig at lave en komedie. Dækhistorien er – som i filmen – at Frederik og Rasmus vil sælge hunde. Når de filmer, ja, så er det for at dokumentere, hvor store anstrengelser de to handelsmænd gør sig. Grebet betyder således, at kinesiske borgere inddrages uden at ane, at de bliver optaget til en dansk film. De er senere så vidt muligt orienteret om deres medvirken...

Læs også
Top job