Erhverv

Telenor bløder mobilkunder - men sparer sig til bedre indtjening

Danmarks næststørste teleselskab har tabt betydelige mobilkunder efter bruddet med staten som kunde. Men forretningen er blevet mere lønsom, hvilket har hævet indtjeningen før afskrivninger.

Artiklens øverste billede
Telenor kommer ud af første kvartal med en forbedret indtjening, selv om telekoncernen har mistet en god portion mobilkunder. Foto: Telenor.

Det norske teleselskab Telenor er kommet godt ind i 2018, selvom teleselskabets danske forretning har mistet 29.000 mobilkunder i årets første tre måneder. Det skyldes primært tabet af den danske stat som storkunde til TDC.

Det betyder også, at den danske omsætning er faldet med 11,6 mio. kr. og landede på 955 mio. kr. i forhold til samme kvartal i fjor.

Til gengæld har Telenor Danmark formået at gøre forretningen mere lønsom. For selv om teleselskabet har mistet sin storkunde i form af staten, har Telenor hævet indtjeningen før afskrivninger (ebitda) med 5 pct. og lander således en indtjening på 192 mio. kr.

Netop lønsomheden er også det, som adm. direktør i Telenor Danmark, Jesper Hansen, fremhæver.

»Vi er inde i en god udvikling, hvor vi både formår at effektivisere og digitalisere vores forretning, mens vi på samme tid lykkes med at øge indtjeningen. Det kan jeg kun være tilfreds med, og det er for mig en god indikator for, at vores transformationsstrategi, hvor vi har arbejdet med at reducere cost og kompleksitet, leder os mod en sundere og mere rentabel forretning,« siger han i en pressemeddelelse.

At Telenor formår at tjene flere penge, selvom selskabet i første kvartal mistede 29.000 mobilkunder, skyldes ikke mindst, at Telenor hiver flere penge ud af hver kunde.

På det vigtige nøgletal, ARPU, den gennemsnitlige omsætning pr. kunde om måneden, ligger Telenor nu på 116 kr. mod 106 kr. i første kvartal i fjor.

Telenor-koncernen annoncerede i januar i storstilet spareplan for teleselskabets samlede forretning. Samlet set skal 6.000 stillinger skæres væk i 2018-2020, og topchefen i Danmark, Jesper Hansen, slog ved den lejlighed fast, at fyringerne også ville ramme den danske forretning.

Mio. NOK Q1, 2018 Q1, 2017
Omsætning 1.234 1.249
Indtjening (Ebitda) 248 222
Ebitda-margin i pct. 20,1 17,8
+/- mobilkunder i kvartalet -28.000 9.000
+/- fastnetskunder i kvartalet -5.000 -2.000
+/- bredbåndskunder i kvartalet -1.000 -1.000

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.