Telenor bløder mobilkunder - men sparer sig til bedre indtjening
Danmarks næststørste teleselskab har tabt betydelige mobilkunder efter bruddet med staten som kunde. Men forretningen er blevet mere lønsom, hvilket har hævet indtjeningen før afskrivninger.
Det norske teleselskab Telenor er kommet godt ind i 2018, selvom teleselskabets danske forretning har mistet 29.000 mobilkunder i årets første tre måneder. Det skyldes primært tabet af den danske stat som storkunde til TDC.
Det betyder også, at den danske omsætning er faldet med 11,6 mio. kr. og landede på 955 mio. kr. i forhold til samme kvartal i fjor.
Til gengæld har Telenor Danmark formået at gøre forretningen mere lønsom. For selv om teleselskabet har mistet sin storkunde i form af staten, har Telenor hævet indtjeningen før afskrivninger (ebitda) med 5 pct. og lander således en indtjening på 192 mio. kr.
Netop lønsomheden er også det, som adm. direktør i Telenor Danmark, Jesper Hansen, fremhæver.
»Vi er inde i en god udvikling, hvor vi både formår at effektivisere og digitalisere vores forretning, mens vi på samme tid lykkes med at øge indtjeningen. Det kan jeg kun være tilfreds med, og det er for mig en god indikator for, at vores transformationsstrategi, hvor vi har arbejdet med at reducere cost og kompleksitet, leder os mod en sundere og mere rentabel forretning,« siger han i en pressemeddelelse.
At Telenor formår at tjene flere penge, selvom selskabet i første kvartal mistede 29.000 mobilkunder, skyldes ikke mindst, at Telenor hiver flere penge ud af hver kunde.
På det vigtige nøgletal, ARPU, den gennemsnitlige omsætning pr. kunde om måneden, ligger Telenor nu på 116 kr. mod 106 kr. i første kvartal i fjor.
Telenor-koncernen annoncerede i januar i storstilet spareplan for teleselskabets samlede forretning. Samlet set skal 6.000 stillinger skæres væk i 2018-2020, og topchefen i Danmark, Jesper Hansen, slog ved den lejlighed fast, at fyringerne også ville ramme den danske forretning.
Mio. NOK | Q1, 2018 | Q1, 2017 |
Omsætning | 1.234 | 1.249 |
Indtjening (Ebitda) | 248 | 222 |
Ebitda-margin i pct. | 20,1 | 17,8 |
+/- mobilkunder i kvartalet | -28.000 | 9.000 |
+/- fastnetskunder i kvartalet | -5.000 | -2.000 |
+/- bredbåndskunder i kvartalet | -1.000 | -1.000 |