Du skal nægte at betale ekstra for at bruge kontanter
Forbrugerombudsmanden: Det er i strid med god erhvervsskik, hvis nogen kunder kommer til betale mere end andre for den samme vare.
Rigtig mange bruger dankort eller Mobilepay til at betale med, når de køber ind. Langt færre bruger efterhånden de gode gammeldags kontanter.
Men det går for vidt, hvis en butik kræver ekstra betaling for at håndtere en kontantbetaling. Det er simpelthen forbudt, lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Afgørelsen er kommet, efter at en virksomhed ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om virksomheden måtte opkræve et gebyr for at modtage betaling med kontanter.
Virksomheden ønskede at opkræve et gebyr for at nedsætte omkostninger og sikkerhedsrisici forbundet med at modtage betaling med kontanter.
Men Forbrugerombudsmanden slår fast, at opkrævning af et gebyr for betaling med kontanter ville betyde, at en kunde dermed kommer til betale mere end andre for den samme vare, og at »det vil være i strid med god erhvervsskik«.
Der er allerede åbnet en mulighed i loven for, at butikker kan afvise at tage imod kontanter.
Det må de, hvis det f.eks. sker for at nedbringe risikoen for røveri, og så kan de nægte at tage imod kontanter i tidsrummet fra kl. 22 til kl. 6 om morgenen. Men de må ikke tage et ekstra beløb.
»Flere vælger at betale med betalingskort, Mobilepay eller anden elektronisk betalingsløsning, når de handler. Det ændrer dog ikke på, at man fortsat skal kunne betale med kontanter, uden at det gør købet dyrere,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen og fortsætter:
»En forretning må godt afvise at modtage kontanter om natten. Ønsker en forretning at hindre røverier om natten, må det derfor ske ved at lade være med at tage imod kontanter og ikke ved at gøre det dyrere for forbrugerne at betale med kontanter.«