Erhverv
0

Egmont går i kamp mod nethandelsgiganter: E-handlen skal nå en omsætning på knap 4 mia. i 2020

Fremtidens vækstben i Egmont hedder e-handel med alt fra babyudstyr til kosttilskud. Den nordiske mediekoncern forventer, at omsætningen på e-handel mere end fordobles i 2020.

Egmont satser på e-handel som et af de fremtidige vækstben. Steffen Kragh vil holde fast i kernen af Egmont, men bruge Egmonts kompetencer i nye forretninger. Foto: Stine Bidstrup

Normalt begynder butikskæder og webshops at ryste i bukserne, når e-handelsgiganten Amazon træder ind på deres marked. Det gør man ikke i Egmont. Medieselskabet gør i stedet klar til et modangreb, da man ser Amazons hjemmebane som den fremtidige vækstmotor, i takt med at bladforretningen går tilbage.

De seneste år har Egmont, der bl.a. står bag Nordisk Film Biografer og en lang række magasiner og ugeblade, købt e-handelsvirksomheder i et hæsblæsende tempo. Og faktisk går det så godt, at Egmonts topchef, Steffen Kragh, har et mål om, at porteføljen af e-handelsvirksomheder skal mere end fordoble omsætningen de kommende år.

»Den e-handels-portefølje, vi er medejere af, skal nå en omsætning på knap 4 mia. i 2020. Det er et strategisk nøglepunkt, at vi skalerer kraftigt frem for at tjene penge nu gennem udvikling af de e-handelsbrands, vi allerede har,« siger Egmont-bossen.

Egmont-koncernen
  • Egmont fylder 140 år den 15. maj. Det gør den som Danmarks største medievirksomhed.
  • Egmont har fire store forretningsben, som består af TV 2 Norge, Nordisk film, Egmont Publishing med blad- og magasinforretningen og til sidst Egmont Books, som er en forlagsvirksomhed.
  • Egmonts toplinje har været svagt nedadgående de seneste par år, og det samme gælder for bundlinjen. Det skyldes ikke mindst, at særligt bladforretningen taber omsætning.
  • For at skabe ny vækst har Egmont investeret markant i spilindustrien, digitale bureauer, teknologivirksomheder og e-handelsplatforme de seneste fem år.
  • I alt har Egmont over 60 virksomheder i folden.

I dag omsætter Egmonts portefølje af e-handelsvirksomheder for ca. 1,8 mia. kr. Skridtet op til de 4 mia. kr. skal først og fremmest ske organisk gennem Egmonts nuværende e-handelsvirksomheder.

Egmonts til dato største e-handelssucces er svenske Jollyroom, der sælger babyudstyr. Da Egmont købte 37,5 pct. af virksomheden i 2013, omsatte den for 100 mio. svenske kroner. I dag har omsætningen nået en milliard svenske kroner.

Og selv om en webshop med babyudstyr måske lyder som langt fra bladsalg, film og tv, ligger det ifølge Steffen Kragh inden for skiven.

»Vi er vant til at udvælge og præsentere produkter for nichegrupper. Vi har kanaladgang og annonceerfaring fra f.eks. vores bladforretning. Med vores investeringer i e-handelsvirksomheder bruger vi netop de kompetencer,« siger Steffen Kragh.

Det ambitiøse mål fra Egmont bliver også godt hjulpet på vej af stor vækst i nethandlen. Alene i Danmark vokser nethandlen med over 20 pct. om året, og den udgjorde i 2017 13 pct. af det samlede handel, viser tal fra Dansk Erhverv.

Frederik Benhk, der er director og medieekspert i Deloitte, ser også en klar tendens, hvor medieselskaber begiver sig ud i nye forretninger som e-handel i søgen efter ny vækst. Især fordi blad- og avissalget daler år for år.

»De store mediehuse har i forvejen en stor kontaktflade til forbrugerne. Derfor er e-handel en naturlig forlængelse, hvor man begynder at sælge andre produkter, der er målrettet sine eksisterende kunder. Det er en klar tendens i mediebranchen og giver god mening,« siger han.

Egmont har investeret seks e-handelsvirksomheder spredt ud over Skandinavien.

BRANCHENYT
Læs også