Erhverv

Audi er igen i dieselproblemer: 60.000 nye biler ramt

Diesel-skandalen i VW-koncernen fortsætter. Nu må Audi stoppe leveringen af 60.000 Audi A6 og A7 efter mistanke om snyd med miljøkravene.

En reklame for Audi, hvor humøret er højt. Mindre sjovt er det at rydde op efter den massive skandale om snyd med dieselmotorer, som nu igen popper op i VW-koncernen. Foto: Audi

Hvis topdirektørerne hos VW-koncernen troede, at diesel-gate kun handlede om en tidligere generation af motorer, må de tro om.

Hos Audi, der er en del af VW-gruppen, har man således opdaget, at der er problemer med potentielt softwaresnyd med en V6-dieselmotor til modellerne A6 og A7.  Derfor bliver 60.000 biler – de fleste i Tyskland – nu holdt tilbage. Det skriver Bloomberg.

Problemerne kommer oven i flere års oprydning oven på den massive skandale, der ramte hele VW-gruppen om bevidst snyd med miljøgodkendelserne af dieselmotorer. Sidste år måtte Audi således tilbagekalde 850.000 biler for at justere dem korrekt. Samlet for hele VW-gruppen er der tidligere meldt ud om over 11 mio. biler på verdensplan, der havde fået installeret software, som kunne narre myndighederne, når bilerne skulle testes og miljøgodkendes.

De nye problemer er en anden slags end tidligere og ifølge BBC ikke nødvendigvis et forsøg på bevidst at snyde, om den første store bølge af skandalen handlede om.

En måde at nedsætte en dieselmotors skadelige udledninger på er nemlig ved at tilsætte midlet Adblue. Og tilsyneladende handler den nye afsløring om, at software skruede ned for brugen af Adblue for at strække det længere, hvis der var ved at være lavvande.

Altså ikke nødvendigvis snyd, men en mulighed for, at bilen i perioder forurener mere end loven og miljøgodkendelserne tillader.

Det er Audi selv, der har fremlagt de nye opdagelser, efter problemet blev afsløret under en intern gennemgang. Men VW-koncernen er også under massivt pres for ikke at skjule noget for myndighederne. Et forlig til 27 mia. kr. med de amerikanske myndigheder forudsatte for eksempel, at VW-selskaberne meget aktivt samarbejder med myndighederne.

I sidste uge blev den tidligere VW-topchef Martin Winterkorn tillige dømt for bedrageri i USA, hvilket samtidig fik tyske regeringspolitikere til at rasle med sablerne i forhold til en retssag mod VW på hjemmemarkedet.

Kursen på VW-aktien faldt 1,7 pct. efter meldingen om de 60.000 ramte biler.

BRANCHENYT
Læs også