Erhverv
0

Er femstjernede hoteller fortid?

Hotelgæster anmelder i stigende grad hoteller, men gør det stjernesystemet overflødigt? Blandingen af klassifikationsystemer gør det vanskeligt at skelne, mener arbejdsgiverforeningen Horesta.

Stjerner eller anmeldelser? Det er spørgsmålet for danske hoteller. Foto: Gregers Tycho

Hvor stor er forskellen på et tostjernet hotel med anmeldelsen »fremragende« og et femstjernet hotel med anmeldelsen »okay«?

Blandingen af stjerner og brugeranmeldelser kan gøre det vanskeligt for gæster at finde ud af, hvilken hoteloplevelse de får.

Det skriver Standby.dk.

Ifølge branchemediet rejses der i stigende omfang kritik af stjerneklassifikationen som forældet, da forbrugerne i mange tilfælde har mere tillid til anmeldelser fra andre gæster end officielle stjernebedømmelser.

Politisk direktør i arbejdsgiverforeningen Horesta, Kirsten Munch, mener derimod, at stjerner og brugeranmeldelser supplerer hinanden.

»Online-brugeranmeldelserne er meget subjektive, og de bygger på, hvad gæsterne havde af forventninger på forhånd. Hotelklassifikationen er objektiv og dermed forbrugerens garanti for, at en række faciliteter og serviceydelser findes på hotellet. Derfor fungerer de to rigtig godt i samspil,« siger Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i Horesta til standby.dk.

Danmark er tilsluttet det europæiske hotelklassifikationssystem Hotelstars Union, der klassificerer flere end 20.000 hoteller i 17 lande efter et stjernesystem fra en til fem stjerner.

På trods af samspillet med brugeranmeldelser, mener Kirsten Munch Andersen, at det kan være vanskeligt for forbrugerne at skelne.

Derfor har man luftet problematikken hos Hotelstars Union, hvor man også kigger mod Tyskland, der har en ordning, hvor bookingportalerne differentierer mellem stjerner og brugeranmeldelser.

»Det er en sådan skelen, der er vigtig for forbrugerne, så man er sikker på, at der er kontrol med kriterierne. Vi håber, at den tyske model på et tidspunkt kan rulles ud i Danmark samt over hele Europa,« siger Kirsten Munch Andersen til Standby.dk.

For at benytte stjernesystemet betaler danske hoteller knap 6.000 kr. om året samt et gebyr på 28 kr. per værelse. For et hotel med mere end 400 værelser betyder det en årlig udgift på mindst 17.000.

Af samme grund har flere hoteller ikke ønsket at benytte stjernesystemet.

I Danmark er der i dag fire femstjernede hoteller, 80 hoteller med fire stjerner, 168 trestjernede hoteller og 19 tostjernede. Der er ingen hoteller registreret med blot en stjerne, skriver Standby.dk.

Hotelstars Union tildeler stjerner ud fra mere end 250 kriterier, der løbende revideres, så de afspejler gæsternes behov og branchens udvikling.


BRANCHENYT
Læs også