Erhverv
0

Kassen er tom: Udskældt netbutik bløder millioner

Den kritiserede netbutik emma.dk har ikke kun problemer hos kunderne. Det kniber også med forretningen.

Emma.dk taber millioner på at "drille leverandørerne" til bedre priser. Foto: screendump fra emma.dk (14.02.18)

Selvom netbutikken emma.dk lover »mærkevarer til indkøbspriser«, er det ikke lykkedes butikken at tjene penge.

I fjor kom emma.dk ud med et underskud på 6,3 mio. kr. - det andet år i træk med røde tal på bundlinjen. Året før tabte netbutikken godt 2 mio. kr.

De seneste to års underskud har tvunget egenkapitalen i knæ med et minus på 8,9 mio. kr. Det fremgår af et nyligt offentliggjort (ikke revideret) regnskab, hvor ledelsen også sår tvivl om selskabets fremtid.

»Der er væsentlig usikkerhed om selskabets fortsatte drift,« konkluderes det i årsregnskabet.

De dårlige regnskabstal er ikke netbutikkens eneste problem.

Emma.dk har tidligere modtaget kritik fra kunder, der har oplevet ugennemsigtige abonnementsvilkår og arrogant kundeservice.

»Bondefangeri af værste skuffe«, »dyrt bekendtskab« og »sagen ryger til Forbrugerombudsmanden nu!« har nogle af konklusionerne fra frustrerede kunder lydt på ratingsiden Trustpilot.

Blandt de 835 personer, der i skrivende stund har anmeldt emma.dk på Trustpilot, har 250 (30 pct.) kvitteret med én (det lavest antal mulige) ud af fem stjerner.

Også e-mærket, der certificerer webshops, har haft dårlige erfaringer med emma.dk.

Efter en række stramninger fra Forbrugerombudmanden omkring fordelsklubber afbrød emma.dk samarbejdet med e-mærket, men lavede i stedet deres eget certificeringsmærke "emma-mærket", der til forveksling lignede e-mærket.

E-mærket politianmeldte efterfølgende emma.dk, og mærket blev siden taget af hjemmesiden.

Også Svanemærket har uretmæssigt fremgået af siden, og efter Finans i februar gjorde Miljømærkning Danmark opmærksom på problemet, er det også taget af netbutikkens forside i dag.

Forbrugerombudsmanden er stadig i gang med at undersøge, hvorvidt fordelsklubber som emma.dk bryder markedsføringsloven.

Finans har forgæves forsøgt at få en kommentar fra emma.dk om regnskabet og fremtiden for netbutikken.

BRANCHENYT
Læs også