Erhverv
0

Søstrene Grene-direktør om butik nr. 200: »Anna og Clara er fulgt fint med«

Takket været eget design og effektiv storytelling har Søstrene Grene fået forretningen til at blomstre. I en tid med stigende nethandel har virksomheden tidoblet antallet af fysiske butikker, og i løbet af de næste tre år forventer direktøren yderligere 150 butikker.

Søstrene Grene har nu 200 butikker fordelt på 16 lande. PR-foto.

I 1973 åbnede familien Grene den første Søstrene Grene-butik på strøget i Aarhus.

I dag - 45 år senere - er den populære butikskæde til stede i 16 lande, og fredag slog Søstrene Grene dørene op for butik nummer 200.

Mens mange andre aktører i detailhandlen ruster sig til fremtiden ved at satse på nethandel, er kernen i Søstrene Grenes koncept fortsat de fysiske butikker.

»Vi er meget taknemmelige for, at vores kunder tager så godt imod vores særlige butikkoncept med labyrintagtige gange, klassisk musik og behageligt, dæmpet lys og farvekoordinerede varer. Konceptet er ens, uanset om du besøger en Søstrene Grene-butik i Nykøbing Falster eller Tokyo,« siger adm. direktør Mikkel Grene.

Selv om de seneste år har været et væksteventyr for Søstrene Grene, kan det samme ikke ikke siges for resten af dansk detail.

»Der er færre mennesker i gaderne og færre mennesker i indkøbscentre. Detailhandlen er presset, og det stiller store krav, hvis man vil ekspandere. Vores største udfordring lige nu er at sikre, at vores ekspansion også er en god idé om fem år,« siger Mikkel Grene.

I 2014 skiftede Søstrene Grene strategi og image fra en forretning med dimser fra udlandet til et mere stilsikkert image med egne designprodukter og efterspurgte kollektioner.

Mikkel Grene lægger ikke skjul på, at de populære kollektioner spiller en stor rolle i den bemærkelsesværdige succes, Søstrene Grene i dag nyder.

»Troen på eget design og en række stærke kampagner er to af de vigtige grunde til, at vi har kunnet skabe vækst i modvind,« siger han.

Historisk har Søstrene Grenes brand taget udgangspunkt i søstrene Anna og Clara Grene, der rejste ud i verden i luftballon og bragte små finurlige ting med hjem til Danmark.

Da butikskæden i højere grad benytter eget design i dag, har søstrene nu fået nye roller:

Clara symboliserer kvalitet og pris, mens Anna er inde over æstetik og design.

»Storytelling er en stærk trend blandt de unge. På den måde kan vi bruge de to søstre på en anden måde, så deres historier udvikler sig. Selv om brandet og konceptet har ændret sig ,er Anna og Clara er fulgt fint med på rejsen,« siger Mikkel Grene.

Koncernen
  • Søstrene Grene er grundlagt af Knud Vaupell Olsen og Inger Grene, der i 1973 åbnede den første butik på Strøget i Aarhus.
  • I dag er det sønnerne Mikkel og Cresten Grene, der som henholdsvis adm. direktør og kreativ direktør leder familiekoncernen.
  • Forretningen består af engrosvirksomhed relateret til import og eksport af varer til Søstrene Grene-butikkerne samt detailaktiviteter i egne butikker og butikker delvist ejet gennem joint venture-selskaber.
  • For at kunne håndtere de store varestrømme til butikkerne har Søstrene Grene investeret i et 30.000 kvadratmeter stort logistikcenter i Aarhus.
  • I 2018 er der samlet 200 Søstrene Grene-butikker i Danmark, Norge, Sverige, Island, Holland, Frankrig, Spanien, Tyskland, England, Nordirland, Irland, Japan, Østrig, Færøerne og Schweiz.

Men kan en hyggelig butiksoplevelse godt harmonere med feminin, æstetisk og stringent design?

Ja, lyder det fra Mikkel Greve, der stadig vil holde fast i det traditionelle univers.

Der er ingen tvivl om, at der er mange, der ville have, at vi var blevet Søstrene Grene Home som interiørbutik, da det har været så succesfuldt

Adm. direktør Mikkel Grene

Søstrene Grene bliver aldrig en trendy indretningbutik. Heller ikke selvom designkollektionerne har været en guldkalv.

»Der er ingen tvivl om, at der er mange, der ville have, at vi var blevet Søstrene Grene Home som interiørbutik, da det har været så succesfuldt. Det strategiske fravalg har gjort ondt på os og vores partnere, men vi har benhårdt holdt fast i, at Søstrene Grene er et univers og ikke én fastlåst kategori, hvor konkurrenterne hurtigt kan rykke ind og lave det samme. Vi skal konstant være klar til rykke videre til andre kategorier, som kan blive lige så succesfulde,« siger Mikkel Grene.

På ti år er der sket en tidobling af Søstrene Grene-butikker.

I 2007 havde kæden blot 20 butikker, heraf størstedelen i Danmark.

Inden for de næste tre år forventer Søstrene Grene at åbne yderligere 150 nye butikker.

Mikkel Grene er stolt over den store efterspørgsel på Søstrene Grenes produkter.

»Men ekspansion og vækst har aldrig været et mål i sig selv. For os er det vigtigste at gøre tingene ordentligt og sørge for, at vores værdier og kultur hele tiden er med,« understreger direktøren.

Søstrenes Grenes egen omsætning nåede i 2017 614 mio. kr. Medregner man franchisetagernes omsætning lød toplinjen på 215 mio. euro (ca. 1,7 mia. kr.).

Målet for 2018 er at passere 300 mio. euro – 2,25 mia. kr.

Selv om milliardomsætning og 150 nye butikker på et år kan lyde af meget, fortæller Mikkel Greve, at ledelsen faktisk har lagt en dæmper på ekspansionen.

»Da jeg sagde, at vi kun havde tænkt os at åbne 150 butikker på bestyrelsesmødet, grinede de. Men vi kunne sagtens have åbnet dobbelt så mange butikker. Vi er ekstremt kritiske med vores partnerskaber, så vi åbner ikke en butik, bare fordi vi kan. Ekspansioner og butikvækst ser flot ud på papiret, men vi må ikke blive for toplinjefokuserede, så får vi ikke råd til alle de sjove ting, som vi gerne vil. Kunsten er at vokse og samtidig få bundlinjen med.«

BRANCHENYT
Læs også