Erhverv

Tre år efter Germanwings-tragedie: Nu skal flyselskaber teste piloternes psyke

Kravene til flyselskaber i EU stiger nu, så de fremover også skal vurdere deres piloters mentale helbred. Stramningen sker efter, en pilot hos Germanwings begik selvmord med et fyldt rutefly som gidsler.

En flyvetur mellem Barcelona og Düsseldorf endte fatalt for passagererne i et Germanwings-fly, da piloten Andreas Lubitz med vilje fløj ind i en bjergside. Her flyver en redningshelikopter over ulykkesstedet i de franske alper. Foto: AP/Claude Paris

150 passagerer og ansatte døde, da et Germanwings-fly for tre år siden fløj direkte ind i en bjergside.

Piloten Andreas Lubitz led af selvmordstanker og valgte at tage alle ombord med i døden ved at styrte flyet med vilje, har myndighederne senere konkluderet. Andreas Lubitz låste cockpitdøren indefra, da kaptajnen var ude af cockpittet, og det var derfor umuligt for andre at gribe ind.

Nu får Germanwings-tragedien konsekvenser: Fremover skal flyselskaberne nemlig også teste deres piloters psykiske sundhed, ikke bare den fysiske. Det skriver Reuters.

De nye regler for flyselskaberne kommer fra EU-Kommissionen, der bl.a. kræver et fuldt mentalcheck af piloter, inden de bliver ansat. Alle piloter i Europa får også fremover adgang til et hjælpeprogram, hvis de føler sig ramt af psykiske problemer.

Udover langt mere fokus på mental sundhed vil der med de nye regler for flyselskaberne også blive strammet op på andre områder. Der skal blandt andet være vilkårlige tjek blandt piloterne for alkoholpåvirkning og brug af andre stoffer. Ikke bare blandt de europæiske flyselskaber, men hos alle, der lander i europæiske lufthavne.

Lufthansa, som ejede det nu lukkede Germanwings, hilser de nye regler velkomne og har faktisk allerede indført en række af dem frivilligt. Andre selskaber, der ikke har det, skal leve op til reglerne i løbet af de næste to år.

Læs også