Erhverv
0

Mediegigant køber dansk netdoktor

Svensk koncern vil være stærkere inden for medier med fokus på sygdom og sundhed. Derfor opkøber den det danske netmedie Netdoktor.

Medier med fokus på sundhed og sygdom er i fokus hos svenske Bonnier. (Modelfoto)

Den svenske mediegigant Bonnier overtager danske Netdoktor.dk med 2 mio. besøgende om måneden.


Bonnier, der regnes som en af de største mediekoncerner i Nordeuropa, vil med købet styrke positionen indenfor sundhedsmedier. Koncernen er i forvejen bl.a. hovedaktionær i selskabets bag mediet Dagens Medicin her i landet.


Parterne oplyser ikke salgsprisen men fastslår, at det omfatter alle aktier i selskabet Netdoktor Media A/S. Det selskab havde i 2017 et overskud før skat på 2,1 mio. kr. og en egenkapital på 2,6 mio. kr.


Netdoktor, der arbejder med information til danskerne om sygdom og sundhed, bliver efter købet en del af Bonnier Healthcare. Det er en division i koncernen, der driver en række publikationer og informationsvirksomheder indenfor netop sundhedsområdet. Det er i følge Bonnier-direktør Fredrik Andersson målet med købet at udbygge positionen i det marked.

Netdoktor Media A/S blev ved årskiftet 2016 solgt fra af en anden mediekoncern, nemlig Berlingske Media. Siden har selskabet været ejet af adm. direktør Rikke Esbjerg sammen med investorerne Jamie Brammer and Mikael Vissing. De solgte i 2015 solgte deres sundhedssoftwarefirma Avaleo til KMD.

Rikke Esbjerg udtaler i en pressemeddelelse, at det danske selskab ser frem til at blive en del af den nordiske organisation inden for Bonnier Healthcare.

»Med den styrke, som vi nu opnår som en del af Bonnier, vil vi være istand til at sætte yderligere tempo på vores udvikling og mulighed for at nå nye målgrupper,« udtaler Rikke Esbjerg. Hun fortsætter efter handlen som adm. direktør og chefredaktør for Netdoktor Media.

Bonnier har aktiviteter i en række lande og bl.a. fokus på nyhedsmedier indenfor erhvervsområdet - her i landet som hovedaktionær i dagbladet Børsen. 

BRANCHENYT
Læs også