Erhverv

Burberry stopper tøjafbrændinger for millioner efter massiv kritik

Efter kritik fra flere sider stopper det britiske tøjmærke Burberry med at destruere usolgt tøj og parfume. Alene sidste år brændte Burberry produkter af for næsten 29 mio. pund.

En model går en tur på catwalken iført en Burberry-kreation under London Fashion Week i februar 2018. Arkivfoto: Vianney Le Caer/Invision/AP.

Efter længere tids pres dropper Burberry afbrændingen af usolgt tøj og parfume for mio. af pund, som det kendte britiske tøjmærke ellers er blevet kraftigt kritiseret for.

Det oplyser Burberry i en pressemeddelelse.

Burberry er blevet mødt med heftig kritik fra bl.a. miljøorganisationer som Greenpeace, efter det i juli kom frem, at selskabet i regnskabsåret 2017/2018 destruerede tøj, tasker og parfume til en samlet værdi af 28,6 mio. pund, hvilket svarer til 238 mio. danske kroner,

Men nu skal det være slut med destruktionen af produkter for millioner af pund, oplyser Burberrys adm. direktør Marco Gobbetti:

»Moderne luksus betyder, at man er socialt og miljømæssig ansvarlig. Dette er en kærneværdi hos Burberry og nøglen til vores langsigtede succes,« udtaler han i pressemeddelelsen.

Det britiske tøjmærke oplyser samtidig, at selskabet også vil stoppe brugen af pels.

Ifølge BBC har Burberry de seneste fem år destrueret usolgte varer til en samlet værdi af 90 mio. pund, hvilket svarer til ca. 750 mio. danske kroner.

Alene i regnskabsåret 2015/16 til 2016/17 steg værdien af de destruerede produkter fra ca. 18,8 mio. til 26,9 mio. pund.

Ifølge Maria Malone, ekspert i modeindustrien ved Manchester Metropolitan University, skyldes afbrændingerne, at Burberry forsøger at beskytte sit brand.

»Årsagen er, at markedet ikke skal oversvømmes med billige produkter. Selskabet ønsker ikke, at Burberry-produkterne kommer i hænderne på nogen, som kan sælge dem med rabat og dermed devaluere mærket,« forklarede hun i juli BBC.

Burberry har gennem det seneste år været igennem en større udskiftning på chefgangen.

I sommeren 2017 overtog Marco Gobbetti posten som adm. direktør, og i foråret blev Riccardo Tisci præsenteret som ny kreativ chef. Begge afløste Christopher Bailey, der gennem en længere årrække havde siddet på posten som både kreativ chef og adm. direktør.

Burberry kom ud af regnskabsåret 2017/18 med en omsætning på 2.733 mio. pund, mens bundlinjen viste et overskud på 410 mio. pund.

BRANCHENYT
Læs også