Erhverv
0

Ønskes i Kina: Detaljerede kort til 30 millioner selvkørende biler

Leder i virksomheden NavInfo Co, Chen Dan, har sat et hold, der skal kortlægge hver eneste vejbane og tilkørsel til 150.000 km motorvej inden medio 2019.

Medarbejdere hos NavInfo i Bejing indsamler data. Foto: Giulia Marchi/Bloomberg

Chen Dan var ikke helt sikker på, om hun skulle investere et betydeligt millionbeløb i fremstilling af højopløsningskort over veje i Kina. Indtil hun tiltrådte som leder af det forretningsområde i virksomheden NavInfo Co. og så, hvordan den slags kort er altafgørende for selvkørende biler.

Der er tale om en potentiel efterspørgsel, der kan løbe op i milliarder.

Bevæbnet med den ene af kun 14 licenser til at fremstille kort i Kina – et system, som er forbeholdt lokale, og som udelukker udenlandske konkurrenter – har Chen Dan sat et hold, der skal kortlægge hver eneste vejbane og tilkørsel til 150.000 km motorvej inden medio 2019. Med støtte fra det kinesiske investeringsholdingselskab Tencent Holdings belaver NavInfo sig på at konkurrere med virksomheder, der støttes af de lokale it-giganter Alibaba Group Holding og Baidu.

Minutiøs nøjagtighed er vigtigt med hensyn til at få førerløse biler til Kina og fordrer en detajlegrad, der langt overgår den, som kendes fra gps-navigation eller Google Maps. For det kinesiske fastlands vedkommende kan markedet for selvkørende biler være løbet op i 500 mia. dollars (godt 3.000 mia. kr.) i 2030, vurderer konsulentfirmaet McKinsey & Co. Den aktør, der har de mest detaljerede og omfattende versioner, står med et aktiv, der kan være milliarder værd.

Kina lægger op til at have 30 millioner selvkørende biler ved udgangen af næste årti, men er meget omhyggelig med, hvem der får mulighed for at hjælpe landet med at nå målet. Myndighedernes påpasselighed med hensyn til sikkerhed og adgang til vigtige data førte til beslutningen om at udelukke udenlandske firmaer. Det betyder, at alle, der gerne vil sælge førerløse biler på verdens største bilmarked, skal finde en lokal samarbejdspartner med kort, der kan bruges i deres biler.

»Den kinesiske regering bliver nødt til omhyggeligt at lovgive for indehavere af højopløsningskortlicenser for at sikre, at disse aktører ikke misbruger deres fordelsposition til at lægge hindringer i vejen for konkurrencen,« siger analytikeren Ali Izadi-Najafabadi fra finansanalyse-virksomheden Bloomberg New Energy Finance.

»Internationale bilproducenter står på spring for at sælge deres selvkørende biler i Kina, da landet efter al sandsynlighed bliver blandt de første lande, der indfører selvkørende biler,« fortsætter han.

Det er nødvendigt at indsamle og behandle kolossale datamængder for at kunne fremstille detaljerede kort. På mindre end fem minutter kan to teknikere fra NavInfo omdanne en Volkswagen Touran til en kortlægningsbil med aftagelige 360-graders-kameraer og lidarsensorer. Sensorerne på bilens tag udsender 32 laserstråler og måler, hvordan lyset bliver sendt tilbage, og danner et detaljeret billede af omgivelserne. To personer kører så ud i marken, dvs. på gade og vej, den ene bag rattet og den anden på passagersædet. Sidstnævnte har en bærbar pc, der er forbundet med sensorerne og overvåger de indhentede data. Processen bliver gentaget flere gange på forskellige årstider for at dække alle forhold og vinkler.

NavInfo har mere end ti af sådanne biler i sin flåde og bruger dem til at registrere hver en detalje i trafikken, herunder vejbaner, tunneler og trafikskilte. Nogle af oplysningerne behandles af algoritmer, før et team på næsten 100 ingeniører kommer til for manuelt bl.a. at forbedre nøjagtigheden. Slutresultatet er lange strækninger med tunneler og veje, der ligner computerbaserede arkitekttegninger. De kan guide førerløse biler.

»De internationale bilproducenter tager udvikling af højopløsningskort alvorligt og efterspørger præcise kort over Kina. Det har været et stort incitament for os at vide, at det, vi har lagt så mange kræfter i og investeret så meget i, giver mening,« sagde Chen Dan under et nyligt interview.

NavInfo samarbejder med navigationsvirksomheden Here, som ejes af Daimler, Audi og BMW, om en datastandard, der passer til alle deres biler.

Målet med NavInfos kortlægning er at gøre den kompatibel med automatiseret kørsel på niveau 4. Dette niveau betyder, at en bil kan køre selv under næsten alle forhold og standser sikkert, hvis den menneskelige fører ikke reagerer på en anmodning om, at vedkommende skal overtage styringen. En bil, der er forsynet med højopløsningskort, kan potentielt spare udgiften til egne lasersensorer, hvilket vil mindske prisen betydeligt.

Den helt store gevinst ventes i 2020, hvor mange bilproducenter efter planen går i gang med storstilet produktion af selvkørende biler.

Blandt de andre kinesiske virksomheder, der har kastet sig over førerløse biler, har Baidu vakt størst opmærksomhed. Virksomheden, der står bag Kinas største søgemaskine, investerer i kunstig intelligens (ai) og er, hvad selvkørende biler angår, blevet udråbt til kinesisk mester af det kinesiske forsknings- og teknologiministerium. Baidu fik sin egen kortlicens, da virksomheden købte et iværksætterfirma i Beijing i 2013, og har siden lanceret Apollo-projektet. Apollo er en platform for selvkørende biler, og samarbejdspartnerne tæller mere end 100 aktører inden for førerløse biler, bl.a. Ford og Hyundai.

Højopløsningskort kunne blive en kilde til en styrkeposition og overskud for Baidu i fremtiden, siger vicedirektør Li Zhenyu. Der findes ingen universel regel for, hvor mange detaljer, der er behov for til at styre en førerløs bil, men virksomhedens udvikling af egne biler bidrager ifølge Li Zhenyu til, at den får øget forståelse for, hvad der kræves, og hvad der ikke kræves.

Bilproducenterne forsøger at bringe sig i en gunstig position.

GM har valgt den Alibaba-ejede virksomhed AutoNavi til sit køreassistentsystem Super Cruise i Cadillacs, som skal sælges i Kina. Saic Motor Corp., som er Kinas største bilproducent, har investeret i Wuhan Kotei Informatics Co., som har kortlicens, og oprettet et joint venture med det formål at udvikle kortmateriale til førerløse biler. Didi Chuxing, som er Kinas største taxitjeneste, fik kortlicens i 2017 og har et team, der arbejder på kort og teknologi til førerløse biler. Om det så er e-handelsvirksomheden JD.com, har den søgt om licens til udarbejdelse af højopløsningskort. Den udvikler førerløse varevogne.

Det kinesiske markeds tiltrækningskraft vil formentlig få udenlandske bilproducenter til fortsat at stille sig i kø for at få lokale samarbejdspartnere og give de indenlandske aktører en konkurrencefordel, siger Mark Schaub, der er partner i King & Wood Mallesons i Shanghai, der har specialiseret sig i udenlandske investeringer i Kina.

»En sådan fordel har de faktisk i forvejen,« tilføjer han.

© Bloomberg

BRANCHENYT
Læs også