Erhverv
0

Jysk lægger an til nyt rekordår

100 nye butikker skal åbnes i det kommende år for at holde dampen oppe i Jysk-koncernens store detailforretning, Jysk Nordic, melder adm. direktør Jan Bøgh.

Bestyrelsesformand Lars Larsen (tv.) og adm. direktør Jan Bøgh kører tæt parløb i detailkoncernen, der fortsætter væksten i Jysk Nordic. Arkivfoto: Mathias Svold.

ARNHEM - Jysk Nordic, som er en kerneforretning i Lars Larsens globale detailkoncern, slår igen egne rekorder trods hårdt pres på detailhandlen i flere lande.

»Målet er at vokse med 10 pct. årligt, og det når vi igen med rekordomsætning for femte år i træk,« siger Jan Bøgh, adm. direktør i Jysk Nordic, der med 1.250 butikker fordelt på 20 lande udgør ca. halvdelen af Jysk-koncernen.

Kæden
  • Jysk-koncernen ejes af dynekøbmand og bestyrelsesformand Lars Larsen, der etablerede den første butik i 1979.
  • Driver 2.668 butikker i 50 lande.
  • Selskabet Dänisches Bettenlager har 1.255 i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal, mens Jysk Nordic ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa og Kina med i alt 1.249 butikker.
  • Dertil kommer 164 butikker, som drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det lige fra Island og Canada til Kuwait og Vietnam.

Dermed voksede salget hos Jysk Nordic med op mod 1,5 mia. kr. som kan lægges oven i omsætningen på 14,6 mia. kr. året før.

En del af fremgangen skyldes åbningen af 82 nye butikker i årets løb, men ifølge Jan Bøgh kommer mere end halvdelen af væksten fra fremgangen i det direkte sammenlignelige salg i de eksisterende butikker.

Fremgangen er skabt på trods af, at detailmarkedet i Europa ifølge Jan Bøgh er præget af hård konkurrence og ændringer i kraft af øget onlinesalg.

»Samtidig er der en faldende arbejdsløshed og øget købekraft, også i Østeuropa og Balkan, hvor vi ligger med de højeste vækstrater. Men mange konkurrenter kæmper også for at få del i den kage,« siger Jan Bøgh.

Målet for Jysk Nordic er også det kommende år at åbne op mod 100 nye butikker, hvilket vil fuldende Europa-kortet i april 2019, når Irland kommer med.

»Ejeren vil jo gerne, at vi når op på 5.000 butikker over en årrække, så vi kører videre med ekspansion i højt tempo,« siger Mikael Nielsen, retaildirektør i Jysk Nordic.

Lars Larsen Group
Ud over Jysk-koncernen med over 2.668 butikker i 50 lande består Lars Larsen Group af følgende selskaber, som dynekøbmanden ejer:
  • IDdesign med Ilva og Ide-Møbler (møbelkæder)
  • Bolia.com (møbler)
  • Actona (produktion af møbler)
  • Interstil (møbler)
  • Sengespecialisten (butikskæde)
  • Scancom (havemøbler)
  • Letz Sushi (restaurantkæde)
  • Himmerland Golf og Spa Resport
  • By Design (amerikansk møbelkæde)
  • Backtee (golftøj)
  • Eovondo (virksomhed inden for reklamekoncepter)
  • Interior Direct (møbelleverandør til bl.a. hoteller)
  • Garia (golfbiler)
  • Ferdinand (hotel og restaurant i Aarhus)

Først i december vil den samlede Jysk-koncern offentliggøre regnskabet. Indtil da vil Jan Bøgh heller ikke sætte tal på indtjeningen i Jysk Nordic og dermed årets overskud. Han siger dog nu:

»Vi tæller fortsat, men når bøgerne lukkes, vil det sikkert igen vise et fint resultat.«

Det samlede koncernregnskab for Jysk Group, der ud over Jysk Nordic består af Dänisches Bettenlager, som driver kæden i de tysktalende lande samt bl.a. Spanien og Portugal, samt Jysk Franchise, der rummer de resterende aktiviteter - gav i 2016/17 et overskud på 3,2 mia. kr. før skat - efter en vækst på tæt ved 9 pct. og en omsætning, der samlet nåede 25 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også