Erhverv

Thomas Schwartz vil genrejse Kansas

Kansas vil med en ny strategi generobre førertrøjen på markedet for arbejdstøj i Danmark. Tøjmærket er ejet af kendte erhvervsfolk.

Thomas Schwartz havde et topjob hos Adidas, inden han i december 2017 blev adm. direktør i Kansas. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Thomas Schwartz blev i efteråret 2017 ringet op af en headhunter. Der var en ledig stilling som topchef i Kansas.

En virksomhed, der ikke umiddelbart lå i toppen af hans bevidsthed, og han havde jo i forvejen et godt direktørjob i Adidas, tænkte han.

Men da Thomas Schwartz fik samlet tankerne og læst op på Kansas, stod det lysende klart for ham. Han havde netop fået muligheden for tilføre liv til en institution og et klenodie i den danske tøjbranche.

For når han tænkte sig om, kendte han jo godt Kansas og mærkets velkendte arbejdstøj, der har eksisteret som brand i næsten 70 år.

Derfor tøvede han heller ikke med at sige ja til at lede Kansas ind i en ny fremtid.

En fremtid hvor Kansas generobrer positionen som Danmarks førende leverandør af arbejdstøj. Det er Thomas Schwartz nu klar til at melde ud knap et år efter sin ansættelse.

»Det går godt i Kansas. Vi vokser både på vores top- og bundlinje, men potentialet er bare til meget mere. Jeg plejer at sammenligne vores situation med, hvis FCK vinder 2-0 over et seriehold. Det er fint, men sejren burde have været langt større. Vores potentiale rækker til at vokse meget mere, end vi gør. Derfor har vi lavet en ny strategi,« siger han.

Den nye strategi løber over fem år, indebærer en modernisering af tøjmærket og skal ultimativt føre til en øget omsætning på 40 pct.

På nuværende tidspunkt omsætter Kansas årligt for et »massivt trecifret millionbeløb«, som Thomas Schwartz formulerer det.

»Nogen tror, at når man laver en strategiplan er det for at effektivisere og spare penge. Hos os er det tværtimod for at udvikle virksomheden og gøre os større. Vi har siden april hyret et tocifret antal medarbejdere, og når strategiplanen er afsluttet om fem år, vil der formentligt være mange flere,« siger han.

Udover Thomas Schwartz er en hel ny direktion kommet til. Det er sket, fordi ejerne af Kansas, finansmanden Christian Dyvig og den tidligere Ecco-kronprins Michael Hauge Sørensen, har adskilt brandet fra svenske Fristads.

I en årrække forsøgte man at markedsføre de to arbejdstøjsmærker under ét, men det lykkedes aldrig som ønsket.

Så i 2018 er Kansas igen blevet et selvstændigt brand, og hovedkontoret er flyttet hjem til Danmark, nærmere betegnet Odense.

Ifølge Thomas Schwartz har Kansas tabt sin position som markedsleder, fordi de yngre generationer af især håndværkere har tilvalgt andre tøjmærker.

»Der mangler noget modernitet i Kansas-brandet. Vi har i mange år manglet at være friske og unge i vores udtryk og kommunikation. Derfor vil vores arbejdstøj og marketingsplaner fremadrettet komme til at udstråle mere mode og design. Men vi vil aldrig gå på kompromis med klassiske dyder som kvalitet og funktionalitet,« siger han.

Kansas blev som brand introduceret i 1952 af virksomheden PALO i Odense. Siden blev brandet til en virksomhed og blev børsnoteret i 1984.

I 1999 købte kapitalfonden Axcel tøjmærket og lagde virksomheden sammen med en række andre selskaber til koncernen Kwintet.

Seks år senere overtog den svenske kapitalfond IK Investment Partners ejerskabet.

Kwintet var en stor underskudsforretning, og derfor var den svenske kapitalfond nok ikke utilfreds, da Christian Dyvig og Michael Hauge Sørensen tilbød sig som nye ejere i 2015.

De omdøbte koncernen til Fristads Kansas Group og valgte i 2018 at adskille de to brands i selvstændige forretninger.

BRANCHENYT
Læs også