Åbnede onlinebutik som en af de første - i dag tjener 180 år gammel teforretning millioner
Tevirksomheden A.C. Perch's Thehandel solgte te via nettet allerede i 90'erne. Det har ifølge direktør Christian Hincheldey haft stor betydning for den vækst, som tehandlen fortsat oplever.
I den historiske tehandel A.C. Perch’s Thehandel tiltaler personalet kunderne som »De« og afvejer den løse te fra store messingdåser med gamle lodder.
Men til trods for at traditionerne og historien bag den familieejede teforretning går mere end 180 år tilbage, var den en af de første danske butikker, som solgte sine varer online.
Allerede i 1998 oprettede direktør Christian Hincheldey på egen hånd A.C. Perch’s Thehandels første hjemmeside i Mircrosoft Frontpage.
Det gjorde det muligt at sælge te til hele verden og har ifølge direktøren været medvirkende til den vækst, som virksomheden fortsat oplever.
»At vi var så hurtigt på nettet, gav os mulighed for at nå en meget bredere målgruppe og levere kvalitetste til hele verden. Onlinedelen har helt klart været skyld i, at virksomheden har kunnet vokse finansielt, uden at vi har været nødt til at hente penge udefra,« siger Christian Hincheldey, der sammen med sin søster er femte generation i virksomheden og står for den daglige drift.
I det seneste regnskabsår, 2017/2018, tjente A.C. Perch’s Thehandel 3,1 mio kr. ud af kom en bruttofortjeneste på 16,4 mio. Det var rekord for den mere end 180 år gamle tevirksomhed.
Onlinesalget udgør ifølge Christian Hincheldey omkring halvdelen af det, som teforretningen sælger i sine fysiske butikker.
»Jeg tror simpelthen ikke, at det havde været muligt at udvikle os på den måde, som vi har gjort, hvis vi ikke havde kunnet sælge teen på nettet,« siger han.
Tidligere på året åbnede A.C. Perch’s Thehandel en selvstændig butik i Norge samt en lille butik i Københavns Lufthavn.
Christian Hincheldey har tidligere udtalt til Finans, at tehandlen vil åbne på det kinesiske marked i 2018. Det er endnu ikke lykkes.
»Vi er ikke kommet så meget videre med det kinesiske marked. Der har ganske enkelt ikke været tid til det, så store er vi heller ikke i den sammenhæng, men vi fokuserer fortsat på at komme ind på det kinesiske marked i løbet af næste år,« understreger direktøren.
A.C. Perch's butik i Norge og i Københavns Lufthavn klarer sig ifølge Christian Hincheldey som forventet.