Erhverv

Coop satser 1,5 mia. på teknologi og jagter 100 nye it-folk

Dagligvarekoncernen Coop, der i foråret lukkede en stribe butikker, investerer milliarder fra ejendomssalg i it og digitale løsninger for at sikre fremtidig vækst.

Artiklens øverste billede
Morten Holm Christiansen skal som ny teknologidirektør modernisere dagligvarekoncernen Coop Danmark. Foto: Lars Krabbe.

Omsætningen og indtjeningen er under pres, så der må fortsat effektiviseres, mens der tidligere i år er lukket en lang række butikker. Trods det satser den danske dagligvaregigant Coop nu godt 1,5 mia. kr. i ny teknologi og digitalisering. Koncernen vil skrue op for investeringer i it-systemer og ansætte 100 nye it-folk.

Coop med 1.150 butikker har som alle store aktører i detailhandlen fokus på ændringer i markedet, øget onlinesalg, nye betalingssystemer og digital kommunikation.

Koncernen bruger nu en stor del af milliardgevinsten fra salg af et ejendomskompleks i Aarhus til netop teknologi.

»Ejendomssalget gør det muligt at investere i et samlet teknologiprogram. Frem for at blive kørt over skal fremtiden formes af os selv i Coop. Især i en tid, da det klassiske supermarkedskoncept er under pres, og der er behov for nye kundeoplevelser,« siger Morten Holm Christiansen.

Han er nyansat teknologidirektør for Coop Danmark og har tidligere haft chefposter hos bl.a. Mærsk og Novo Nordisk. Morten Holm Christiansen har netop sat fart i en jagt på 100 nye it-medarbejdere til dagligvarekoncernen.

Coop har fem kæder med samlet ca. 1.150 butikker. Foto: Gregers Tycho.

»Vi er ude i en stor og omkostningstung satsning med både kundevendte, digitale løsninger og en kæmpeinvestering i it-system med nye forretningsprocesser. Vi bygger en ny verden, men kan ikke afskaffe den gamle, før den nye er klar. Så vi skal fortsat også sikre synergi mellem vores fem kæder for at kunne investere,« siger koncernchef Peter Høgsted.

Selvom der nu skrues op for det digitale, har Coop, der ejes af 1,7 mio. danskere, allerede gennem en periode arbejdet intenst med digitale løsninger, der skal kombinere butikker, onlinehandel og koncernens egen bank.

Blandt tiltagene er en app, som medlemmer kan bruge til betaling af varer, ligesom der lægges individuelle tilbud til forbrugerne ind. Coop oplyser, at 550.000 danskere aktivt bruger den app. Der gennemføres netop nu også et projekt med selvbetjeningskasser og et system, så kunderne kan skanne varer ind med mobiltelefonen og betale uden at stå i kø ved kassen. Det skal være indført i alle butikker inden for de næste par år.

»Målet er bedre kundeoplevelser. Hos Coop betales næsten 1 mia. kr. årligt i løn til betjening af kasserne, så der er potentiale for at effektivisere og bruge mere på at gøre det nemmere og hurtigere at købe ind,« mener Morten Holm Christiansen.

Også de andre aktører på det danske dagligvaremarked - bl.a. Coops hovedkonkurrent Salling Group arbejder på højtryk med nye digitale løsninger. Det gælder også den tyskejede discountkoncern Lidl, der netop har indført en app for at knytte kunderne tættere til sig og målrette tilbud.

»Det er første skridt af flere nye, teknologiske løsninger som kommer ind i vores butikker. App’en øger vores salg, og der ligger mange løsninger forude. Både for at gøre tingene mere effektive og styrke indkøbsoplevelsen,« siger Dirk Fust, adm. direktør for Lidl i Danmark med 115 butikker.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.