Erhverv

Cadillac forlader New York og flytter retur til "Motor City"

Efter fire år med hovedkontor i New York City rykker General Motors sit luksusmærke tilbage til Detroit.

GM flytter Cadillac tilbage til Detroit fra New York. Byen, der aldrig sover, skulle ellers have givet luksusmærket et snert af glamour og Manhatten smarthed. Foto: Arkivfoto. Foto: AP

Byen Detroit er synonym med den amerikanske bilindustri. Der er her, de store bilfabrikker traditionelt har haft til huse.

Men General Motors rykkede for fire år siden hovedkvarteret for sit luksusmærke Cadillac til New York i et forsøg på at profilere mærket yderligere.

Nu meddeler General Motors, at man flytter Cadillacs hovedkvarter tilbage til en forstad til Detroit, hvor Cadillac i forvejen har sit design- og ingeniørteam liggende, skriver Wall Street Journal.

Detroit, der ofte omtales som ”Motor City”, er på vej op igen efter mange års økonomisk nedtur. Nedturen var så katastrofal, at kriminaliteten på et tidspunkt var blandt den værste i USA.

Allerede i 1970’erne fik det folkeviddet til at ændre kælenavnet fra ”Motor City” til ”Murder City”.

General Motors vil stadig lade Cadillac være en selvstændig forretningsenhed, siger Patrick Morrissey, der er talsmand for GM.

Hovedkvarteret omfatter 110 ansatte i New York, og de vil alle blive tilbudt job i Detroit.

GM har tidligere annonceret en mere aggressiv plan for Cadillac, der indeholder flere nye modeller og et forsøg på at trænge ind på markedet for elektriske biler og selvkørende modeller.

Begrundelsen i sin tid for at flytte til New York var, at man ville »relancere mærket for at opnå en førerposition inden for biler i luksusklassen.« Og det skulle glamouren omkring Manhatten og New Yorkernes ekstravagante livsstil være med til at løfte.

I New York vil man stadig beholde sit ”Cadillac House”, der er kendt for at afholde forskellige arrangementer som events, koncerter og kunstudstillinger.

Salget af Cadillac i USA er faldet efter flytningen til New York, og det samme er GM’s andel af markedet for luksusbiler.

Uden for USA går det bedre med salget, der er steget med 45 pct. i den samme periode.

I dag sælges omkring 60 pct. af Cadillacs produktion af biler i lande uden for USA sammenlignet med blot 40 pct. for tre år siden, skriver CNNMoney.

Nu kommer Cadillac imidlertid ”hjem” til Detroit igen.

BRANCHENYT
Læs også