Erhverv

Cadillac forlader New York og flytter retur til "Motor City"

Efter fire år med hovedkontor i New York City rykker General Motors sit luksusmærke tilbage til Detroit.

Artiklens øverste billede
GM flytter Cadillac tilbage til Detroit fra New York. Byen, der aldrig sover, skulle ellers have givet luksusmærket et snert af glamour og Manhatten smarthed. Foto: Arkivfoto.

Byen Detroit er synonym med den amerikanske bilindustri. Der er her, de store bilfabrikker traditionelt har haft til huse.

Men General Motors rykkede for fire år siden hovedkvarteret for sit luksusmærke Cadillac til New York i et forsøg på at profilere mærket yderligere.

Nu meddeler General Motors, at man flytter Cadillacs hovedkvarter tilbage til en forstad til Detroit, hvor Cadillac i forvejen har sit design- og ingeniørteam liggende, skriver Wall Street Journal.

Detroit, der ofte omtales som ”Motor City”, er på vej op igen efter mange års økonomisk nedtur. Nedturen var så katastrofal, at kriminaliteten på et tidspunkt var blandt den værste i USA.

Allerede i 1970’erne fik det folkeviddet til at ændre kælenavnet fra ”Motor City” til ”Murder City”.

General Motors vil stadig lade Cadillac være en selvstændig forretningsenhed, siger Patrick Morrissey, der er talsmand for GM.

Hovedkvarteret omfatter 110 ansatte i New York, og de vil alle blive tilbudt job i Detroit.

GM har tidligere annonceret en mere aggressiv plan for Cadillac, der indeholder flere nye modeller og et forsøg på at trænge ind på markedet for elektriske biler og selvkørende modeller.

Begrundelsen i sin tid for at flytte til New York var, at man ville »relancere mærket for at opnå en førerposition inden for biler i luksusklassen.« Og det skulle glamouren omkring Manhatten og New Yorkernes ekstravagante livsstil være med til at løfte.

I New York vil man stadig beholde sit ”Cadillac House”, der er kendt for at afholde forskellige arrangementer som events, koncerter og kunstudstillinger.

Salget af Cadillac i USA er faldet efter flytningen til New York, og det samme er GM’s andel af markedet for luksusbiler.

Uden for USA går det bedre med salget, der er steget med 45 pct. i den samme periode.

I dag sælges omkring 60 pct. af Cadillacs produktion af biler i lande uden for USA sammenlignet med blot 40 pct. for tre år siden, skriver CNNMoney.

Nu kommer Cadillac imidlertid ”hjem” til Detroit igen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.