Dansk rejsekoncern har skiftet navn: Krakket flyselskab er en belastning
Rejsekoncernen Primera Travel har skiftet navn, fordi den følte sig forvekslet med det konkursramte flyselskab Primera Air.
Den danske rejsekoncern Primera Travel A/S, der driver fem rejseselskaber, har i cvr-registeret skiftet navn til Bravo Tours A/S.
Navneskiftet skete samme dag, som selskabet bag konkursramte Primera Air skiftede navn i cvr-registeret.
Primera Travels navneskifte er sket for at tage afstand fra netop Primera Air og har været undervejs siden maj, forklarer koncernens adm. direktør, Peder Hornshøj. Han har siddet i Primera Airs tre mand store bestyrelse siden 2009.
»Det (Primera Travel-navnet, red.) har blot været et navn for paraplyen af vores brands. Det har derfor ikke været så vigtigt, hvad det hedder, da vi jo ikke har brugt navnet udadtil. Men som forbruger har man ramt ind i det, og det har været en belastning for os, specielt i situationen om forsinkelser af udbetaling af EU 261-kompensationer,« skriver han i en mail til Finans.
Han henviser til, at Primera Air har haft en lang række sager kørende med flyrejsende, som havde penge til gode hos flyselskabet, fordi selskabets fly havde været tilstrækkeligt forsinket.
»Vi havde mange, der klandrede os, fordi vi ikke ville udbetale pengene på flyselskabets vegne, hvilket vi jo hverken kunne eller skulle, og dermed blev det ofte uretfærdigvis Bravo Tours, der var skurken i dette,« skriver Peder Hornshøj.
Det tidligere Primera Travel driver rejseselskaberne Bravo Tours, Sun Tours, Matkavekka, Solia og Sol Resor. Alle rejselskaber havde Primera Air som sin primære flypartner.
Samtidig har det tidligere Primera Travel og Primera Air samme islandske ejer. Ifølge Peder Hornshøj er navneskiftet hos rejsekoncernen sket i god overensstemmelse med ejeren.
Samtidig fortæller han, at der ingen sammenhæng er mellem navneskiftet hos Primera Travel-koncernen og flyselskabet Primera Air.
»Navneændringerne af Primera Travels binavne har absolut ingenting med det at gøre. Jeg ved ikke, hvornår det skete, men det er en afløber af en lang proces,« skriver Peder Hornshøj.
Han afviser, trods sin bestyrelsespost, at have haft kendskab til situationens alvor i Primera Air, ligesom han heller ikke kendte til selskabet bag Primera Airs navneændring i cvr-registeret tre dage før sin konkursmelding.
Kuratellet i konkursboet efter Primera Air oplyser til Finans, at de undersøger forholdene op til konkursen. Lige nu er fokus dog primært på » at sikre de tilbageværende aktiver og sikre kommunikation til de mange medarbejdere og andre interessenter, der er kommet i klemme i forbindelse med konkursen«.