Erhverv

Lovlige elløbehjul og skateboards kan være på vej på cykelstierne

Folketingets transportudvalg har sagt ja til, at to nye forsøgsordninger med eldrevne løbehjul og skateboards kan sendes i offentlig høring. I dag kører de på cykelstierne uden tilladelse.

Foto: PR

Små eldrevne løbehjul og motoriserede skateboards findes allerede i det københavnske gadebillede, selv om de i princippet ikke har nogen tilladelse.

Men det skal der nu laves om på, hvis det står til partierne på Christiansborg.

Ifølge en pressemeddelelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har Folketingets transportudvalg i dag nikket ja til, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) kan sende to nye forsøgsordninger med eldrevne løbehjul og motoriserede skateboards i offentlig høring.

»Jeg har i dag drøftet forsøgsordningerne med transportordførerne, og det glæder mig, at vi er enige om at sende ordningerne i offentlig høring. Det er nemlig vigtigt, at vi lytter til de borgere, organisationer og interessenter, som kan blive berørt af ordningen, for de nye transportmidler vil skabe en helt ny mobilitet i Danmark,« udtaler Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.

Forsøgsordning med løbehjul
  • Kørsel med motoriserede løbehjul skal foregå på cykelstien.
  • Der gælder samme krav til lygter og reflekser for motoriserede løbehjul, som der gør til cykler. Dog skal lygterne altid være tændt under kørsel på et motoriseret løbehjul – også uden for lygtetændingstiden.
  • Motoriserede løbehjul må i forsøgsordningen kunne køre maksimalt 20 km/t ved egen kraft.
  • Motoriserede løbehjul er - ligesom den almindelige cykel - underlagt færdselslovens almindelige agtsomhedskrav og regler om, at man i trafikken skal tilpasse hastigheden til forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed.
  • Førere af et motoriseret løbehjul skal være fyldt 15 år.
  • Motoriserede løbehjul må dog føres af personer under 15 år, hvis kørslen sker under ledsagelse og kontrol af en myndig person, eller hvis kørslen kun finder sted på skiltede lege- og opholdsområder.
  • Færdselslovens bestemmelser om forsikring, spirituspåvirkning og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom med videre gælder også for førere af motoriserede løbehjul.
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Nyheden fra Christiansborg kommer samtidig med, at det amerikanske selskab Lime har sendt et sted mellem 100 og 200 eldrevne løbehjul på gaden i København.

Limes eldrevne løbehjul er blevet lanceret flere steder i USA og Europa, og nu vil selskabet også forsøge at få en fod indenfor på det danske marked, selv om løbehjulene ikke har de nødvendige tilladelser.

De eldrevne løbehjul i voksenstørrelse fungerer ved, at man kan leje dem på minutbasis og derefter efterlade dem, hvor man vil.

Københavns Kommune skrev torsdag på Twitter, at elløbehjulene ikke er lovlige.

Hos Lime tager man det ikke så tungt, at selskabet ikke har den nødvendige tilladelse.

»Vi har ikke en tilladelse. Men så vidt jeg ved, er det ikke nødvendigt med en tilladelse. Vi opererer under det regelsæt, som blev vedtaget i 2017. Når vi er klar til at skalere op i januar, kan vi gøre det ansvarligt, i samarbejde med både offentlige og private stakeholders,« siger Gauthier Derrien, europæisk direktør for Lime, til Finans.

Lime
  • Etableret i januar 2017 som en deletjeneste med cykler på amerikanske universitets-områder.
  • Har nu lanceret løbehjuls-tjenester i over hundrede byer i USA, Canada og Europa.
  • København bliver den 13. by i Europa, hvor Lime ruller løbehjul ud. Inden nytår skal det tal efter planen være fordoblet.
  • Har rejst over tre milliarder kroner fra investorer, herunder nogle af de mest kendte venture-selskaber i Silicon Valley.

  • Selv om man fra Christiansborgs side nu er klar til at sende de to nye forsøgsordninger i høring, er det dog tvivlsomt, om en tilladelse står lige for døren.

    Tidligere har Københavns teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) overfor Finans afvist, at en tjeneste som Lime vil møde politisk opbakning i Københavns Kommune

    BRANCHENYT
    Læs også