Erhverv

Rigmand købt ud af presset juicefirma

Der er kommet ny direktion, ledelse og bestyrelse i Juicorganic. Ud er røget den succesfulde erhvervsmand Ivan Bjerg-Larsen.

Ivan Bjerg-Larsen er nu fortid i juicefirmaet Juicorganic. Foto: Mik Eskestad

Det pressede økologiske juicefirma Juicorganic rusker godt og grundigt op i sig selv.

For ganske nylig er der således kommet både ny direktion, bestyrelse og ejerkreds i selskabet, der i det seneste regnskabsår tabte 1,6 mio. kr.

Forandringerne har betydet, at den velhavende erhvervsmand Ivan Bjerg-Larsen er røget ud af både Juicorganics bestyrelse og ejerkreds. Han var indtil midten af oktober bestyrelsesformand i juicefirmaet.

»Jeg ville én retning med Juicorganic, og hovedaktionæren ville i en anden retning. Derfor brugte hovedaktionæren en ejeraftale til at købe mig ud,« siger Ivan Bjerg-Larsen, hvis koncern har en egenkapital på over 300 mio. kr.

Han investerede i Juicorganic i 2016, men har ikke fået det ud af investeringen, som han havde håbet.

»Min familie og jeg kommer dog ikke til at få et tab på vores ejerskab af Juicorganic,« siger Ivan Bjerg-Larsen.

Hovedaktionæren, som ønskede en anden retning end Ivan Bjerg-Larsen, er Hans Osterman Petersen, der stiftede Juicorganic for år tilbage.

Hans Osterman Petersen er selv stoppet i juicefirmaets bestyrelse, ligesom han ikke længere er Juicorganics adm. direktør.

Derudover har Hans Osterman Petersen solgt en større del af sine anparter i Juicorganic til henholdsvis rigmændene Jens Langeland-Knudsen og Steen Lorenz Johan Hansen og til Ambrosia Group.

Sidstnævnte er én af Danmarks største grossister af drikkevarer og ejer nu 50 pct. af Juicorganic, der også har fået hjemmeadresse på Ambrosia Groups kontorer i Hvidovre.

Ambrosia Group har fra den 1. november ansat Jacob Hermansen til at være Juicsorganics topchef. Han kommer fra en stilling som driftsdirektør i Bar-Gruppen og har tidligere været ansat mange år i ledende stillinger hos Carlsberg.

»Jeg glæder mig til at komme i gang med opgaven med at udnytte potentialet i Juicorganic-brandet og til at optimere forretningen sammen med resten af handlen,« siger Jacob Hermansen.

Juicorganic har i de seneste år solgt sine juice i en række supermarkedskæder, ligesom drikkevarerne er blevet eksportereret til en række lande i Asien og Mellemøsten.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også