Erhverv
0

Frederikke Schmidt sælger sko for millioner, men var tæt på at gå ned: »Jeg har aldrig prøvet noget så stressende«

Frederikke Schmidt var den første kvinde i Danmark til at finansiere en forretning gennem crowdfunding-siden Kickstarter. I dag har hun succes med komfortable sko på høje hæle.

35-årige Frederikke Schmidt er en af de iværksættere, som har haft succes med crowdfunding. I dag driver hun netbutikken Roccamore.com, som sælger højhælede sko. Foto: Roccamore

På få måneder lykkedes det skodesigner Frederikke Schmidt at skaffe 330.000 kr. til sin iværksætterdrøm.

Gennem crowdfunding-hjemmesiden Kickstarter, som hjælper iværksættere med at rejse penge til deres projekter, betalte mere end 300 mennesker for Frederikkes Schmidts højhælede sko, der med en særlig sål gør det nemmere for kunderne at gå i høje hæle hele dagen.

Hvad er crowdfunding?
  • Crowfunding er en nyere måde, hvor man ved hjælp fra andre kan rejse penge til sine projekter og gode ideer
  • Det kan f.eks. ske via hjemmesiden Kickstarter, hvor interesserede kan skude penge i nye iværksættervirksomheder eller spændende ideer
  • På den måde kan iværksætterne få finansieret deres opstart
  • Derved er det venner, netværk, familie, kollegaer og andre interesserede om iværsætterdrømmen bliver til noget
  • Frederikke Schmidt fra Roccamore var den første danske kvinde med en Kickstarter-kampagne
  • I 2015 skaffede hun 330.000 til sin virksomhed

Men selvom skoene var i produktion, og de første kunder var i hus, var det udfordrende for den 35-årige iværksætter at få styr på forretningen.

»Jeg var tæt på at gå ned med stress, efter at jeg havde fået rejst pengene fra Kickstarter. Jeg var helt alene med alt. Der var ingen at sparre med, samtidig med at 300 kunder kontaktede mig for at høre, hvor deres sko var, og hvorfor de ikke havde fået dem endnu. Jeg har aldrig prøvet noget så stressende,« siger Frederikke Schmidt, som står bag onlinebrandet Roccamore.

Da Kickstarter-kampagnen var slut i januar 2015, indså Frederikke Schmidt, at det var nødvendigt med en mere klar forretningsplan end den, hun havde brugt til at skaffe pengene med under kampagnen.

»Dengang løb jeg rundt som en hovedløs kylling og prøvede at få nogle til at opdage, hvad jeg var i gang med. Men i dag har vi store marketingbudgetter og bruger en masse tid på at planlægge, hvordan Roccamore skal præsenteres og formidles til kunderne,« siger hun.

I 2016 solgte Frederikke Schmidt sko for 700.000 kr. Året efter var det 2,1 mio. kr. - med et overskud på 117.000 kr. efter skat.

»Jeg er sindssyg stolt over, hvor Roccamore er endt i dag. Omsætningen er tredoblet for andet år i træk, og der er hele tiden flere og flere danskere, som efterspørger vores sko,« siger Frederikke Schmidt.

Om Roccamore
  • Iværksætterfirmaet Roccamore er stiftet af 35-årige Frederikke Schmidt, som også er hovedejer i firmaet
  • Medejerne er partnerne Line Young Peteri og Jens Karstoft
  • Roccamore producerer højhælede sko, som er behagelige for kunderne at gå i
  • Virksomheden blev sat i gang gennem en kampagne på crowdfunding-siden Kickstarter
  • I dag har virksomheden fem ansatte og omsætter for millioner
  • De højhælede sko koster mellem 2.000 - 3.000 kr.

Men selvom Roccamore i dag er uafhængig af Kickstarter, følger virksomheden forsat den strategi, som satte gang i forretningen.

»Vi udvikler fortsat skoene sammen med forbrugere. F.eks. spørger vi på Facebook, hvad kunderne vil have, laver en afstemning blandt nogle af forslagene, og så sender vi de bedste i produktion,« siger Frederikke Schmidt.

Selvom den forretningsmodel indtil videre har været en succes, er Frederikke Schmidt udmærket klar over, at den ikke kan fortsætte, når Roccamore fremover skal videreudvikles og udvides til andre lande.

»Hvis jeg skal lykkes i eksempelvis USA, skal jeg selvfølgelig undersøge meget mere, hvad markedet efterspørger frem for udelukkende at lytte til forbrugerne. Jeg vil sindssygt gerne udvikle Roccamore til andre lande, men det er svært. Nogle lande vil have gule sko, andre grønne, mens andre lande betaler med en betalingsform, som vi slet ikke har herhjemme,« siger hun.

Derfor ser Roccamore Danmark som et godt testmarked for forskellige forretningsmodeller, inden virksomheden på længere sigt har planer om at udvide til andre lande.

I 2018 forventer onlinebrandet at sælge sko for mere end 6 mio. kr.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også