Erhverv

Frederikke Schmidt sælger sko for millioner, men var tæt på at gå ned: »Jeg har aldrig prøvet noget så stressende«

Frederikke Schmidt var den første kvinde i Danmark til at finansiere en forretning gennem crowdfunding-siden Kickstarter. I dag har hun succes med komfortable sko på høje hæle.

Artiklens øverste billede
35-årige Frederikke Schmidt er en af de iværksættere, som har haft succes med crowdfunding. I dag driver hun netbutikken Roccamore.com, som sælger højhælede sko. Foto: Roccamore

På få måneder lykkedes det skodesigner Frederikke Schmidt at skaffe 330.000 kr. til sin iværksætterdrøm.

Gennem crowdfunding-hjemmesiden Kickstarter, som hjælper iværksættere med at rejse penge til deres projekter, betalte mere end 300 mennesker for Frederikkes Schmidts højhælede sko, der med en særlig sål gør det nemmere for kunderne at gå i høje hæle hele dagen.

Men selvom skoene var i produktion, og de første kunder var i hus, var det udfordrende for den 35-årige iværksætter at få styr på forretningen.

»Jeg var tæt på at gå ned med stress, efter at jeg havde fået rejst pengene fra Kickstarter. Jeg var helt alene med alt. Der var ingen at sparre med, samtidig med at 300 kunder kontaktede mig for at høre, hvor deres sko var, og hvorfor de ikke havde fået dem endnu. Jeg har aldrig prøvet noget så stressende,« siger Frederikke Schmidt, som står bag onlinebrandet Roccamore.

Da Kickstarter-kampagnen var slut i januar 2015, indså Frederikke Schmidt, at det var nødvendigt med en mere klar forretningsplan end den, hun havde brugt til at skaffe pengene med under kampagnen.

»Dengang løb jeg rundt som en hovedløs kylling og prøvede at få nogle til at opdage, hvad jeg var i gang med. Men i dag har vi store marketingbudgetter og bruger en masse tid på at planlægge, hvordan Roccamore skal præsenteres og formidles til kunderne,« siger hun.

Det særlige ved Roccamores højhælede sko er, at de har en ortopædisk sål, som gør det mere behageligt at gå i de høje sko til dagligt. Foto: Roccamore

I 2016 solgte Frederikke Schmidt sko for 700.000 kr. Året efter var det 2,1 mio. kr. - med et overskud på 117.000 kr. efter skat.

»Jeg er sindssyg stolt over, hvor Roccamore er endt i dag. Omsætningen er tredoblet for andet år i træk, og der er hele tiden flere og flere danskere, som efterspørger vores sko,« siger Frederikke Schmidt.

Men selvom Roccamore i dag er uafhængig af Kickstarter, følger virksomheden forsat den strategi, som satte gang i forretningen.

»Vi udvikler fortsat skoene sammen med forbrugere. F.eks. spørger vi på Facebook, hvad kunderne vil have, laver en afstemning blandt nogle af forslagene, og så sender vi de bedste i produktion,« siger Frederikke Schmidt.

Selvom den forretningsmodel indtil videre har været en succes, er Frederikke Schmidt udmærket klar over, at den ikke kan fortsætte, når Roccamore fremover skal videreudvikles og udvides til andre lande.

»Hvis jeg skal lykkes i eksempelvis USA, skal jeg selvfølgelig undersøge meget mere, hvad markedet efterspørger frem for udelukkende at lytte til forbrugerne. Jeg vil sindssygt gerne udvikle Roccamore til andre lande, men det er svært. Nogle lande vil have gule sko, andre grønne, mens andre lande betaler med en betalingsform, som vi slet ikke har herhjemme,« siger hun.

Derfor ser Roccamore Danmark som et godt testmarked for forskellige forretningsmodeller, inden virksomheden på længere sigt har planer om at udvide til andre lande.

I 2018 forventer onlinebrandet at sælge sko for mere end 6 mio. kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.