Erhverv

Små virksomheder tromles af hårde krav om lange betalingsfrister

En ny undersøgelse viser, at store virksomheder overskrider betalingsfristen over for 4 ud af 10 små virksomheder. Det presser deres likviditet, og problemet vokser.

Artiklens øverste billede
Låsesmed Torben Klindt er irriteret og træt af de store virksomheders betalingsfrister. Det er noget svineri, mener han faktisk. Foto: Carsten Snejbjerg

Små danske virksomheder må stadig oftere finde sig i lange betalingsfrister fra de store virksomheder, som er deres kunder. Det presser de små virksomheder på deres likviditet, og det er urimeligt, mener vicedirektør Jakob Brandt fra interesseorganisationen SMVDanmark.

»Det er et grundlæggede problem, at knap halvdelen af de små og mellemstore virksomheder oplever, at de store kunder kræver mere end 30 dages betalingsfrist, og hver tredje af dem føler sig presset til at acceptere det,« siger Jakob Brandt.

Han synes, det er grotesk, at de store virksomheder kan låne til meget lave renter, mens små firmaer betaler i snit over 5 pct. for deres kassekredit.

SMVDanmarks undersøgelse omfatter kun 305 medlemmer, men betydeligt større undersøgelser foretaget af brancheforeningen FSR - danske revisorer har vist samme konklusion.

En af dem, der har mærket, at kravet om de længere betalingsfrister breder sig, er låsesmed Torben Klindt fra København.

»En betalingsfrist på op til 90 dage betyder jo, at jeg mangler penge, fordi mine ansatte er 14-dages lønnede,« siger Torben Klindt, der desuden er formand for den landsdækkende Låsesmedeforeningen.

Også FSR - danske revisorer kender problematikken fra regnskaberne.

»Der er ingen tvivl om, at det bliver mere udbredt, og der er heller ingen tvivl om, at små virksomheder er mere sårbare over for de lange betalingsfrister, fordi de så selv skal ud og skaffe kredit andre steder, og en kredit, som oftest er dyrere for små end for store virksomheder,« siger direktør Tom Vile Jensen.

I landets største erhvervsorganisation, DI, kan man ikke genkende billedet.

»9 ud af 10 af vores medlemmer er små og mellemstore virksomheder, og vi har ikke hørt, at det skulle være noget stort problem,« siger Kim Haggren, chef for juridisk afdeling i DI.

DI vil nu overveje, om man vil lave en undersøgelse af, om der er et reelt problem.

I 2013 kom en ny lov om, at der mellem erhvervsdrivende skal være en betalingsfrister på højst 30 dage. Parterne kan dog aftale en længere frist, hvis fristen ”ikke er urimelig.”

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.