Ny fysisk butik i København giver svensk onlinekomet milliontab

Det har været en dyr affære at åbne en ny fysisk butik på Strøget i København, og det trækker ned i nyt regnskab fra Boozt, som mest er kendt for at sælge tøj og kosmetik online.

Boozt, hvis adm. direktør hedder Hermann Haraldsson, satser også på fysiske kosmetikbutikker, men en ny forretning i København har indtil nu været en dyr affære. PR-foto.

En satsning på en ny 500 kvm. stor butik på en af landets dyre adresser på Strøget i København tynger nyt regnskab fra onlineshoppen Boozt.

Driftsresultatet hos Boozt, som er børsnoteret i Sverige, er endt i et minus på 28,8 mio. svenske kr. i tredje kvartal - svarende til godt 20 mio. danske kr. Det har gjort investorerne utilfredse, og aktiekursen faldt med godt 9 pct. på regnskabsdagen.

»Den negative udvikling i kvartalets EBIT (primært driftsresultat, red.) var drevet af større end forventet tab på den nye offline Beauty by Boozt-butik i København,« siger adm. direktør i Boozt, Hermann Haraldsson.

Driftsunderskuddet er mere end fordoblet i forhold til samme kvartal sidste år

I juni i år slog Boozt døren op til sin anden fysiske butik i Danmark. Året før åbnede Boozt sin første fysiske butik i Danmark under navnet brandet Beauty by Boozt på Ro’s Torv i Roskilde.

Det kan ikke blive værre, end det er nu.

Hermann Haraldsson, topchef i Boozt

Boozt-topchefen forventer snart at have sat en prop i tabene på den nye fysiske butik. Til det svenske Nyhetsbyrån Direkt siger Hermann Haraldsson, at han tror, at problemerne er løst inden 2020:

»Det kan ikke blive værre, end det er nu. Det er så slemt, som det blive, men der er ikke tale om et strukturelt problem. Det er et problem, som skal løses, og det kommer ikke til at fortsætte ind i 2020.«

Han afviser over for nyhedsbureauet at lukke butikken.

»Vi tror, at der er meget, vi kan gøre, og det er vi i gang med.«

Tabene på den nye fysiske butik har sammen med højere udgifter til reklameaktiviteter sat lønsomheden under pres, og Boozt har måttet nedjustere sine forventninger til overskudsgraden. Før forventede onlinevirksomheden at nå en overskudsgrad lidt over 2,4 pct., mens forventningen nu er at lande i spændet 1,5-2 pct.

Mens den nye butik har givet tab, har butikken til gengæld været med til at sikre virksomheden vækst uden for selve onlineforretningen. I årets tredje kvartal omsatte Boozt for 5,6 mio. svenske kr. i forretningsområdet døbt "Andet", og det er en stigning på 145 pct. i forhold til samme periode året før. Den høje vækst skyldes primært åbningen af den nye butik, skriver Boozt i regnskabet.

Men alligevel har butikkens omsætningsniveau skuffet. Boozt oplyser, at butikkens omsætning var betydeligt lavere end ventet, og det er med til at forklare butikkens dårlige præstation.

Regnskabstal for Boozt:

I mio. svenske kr.3. kvartal, 20183. kvartal 2017Første ni måneder af 2018Første ni måneder af 2017
Omsætning625454,91.891,51.372,2
Primært driftsresultat (EBIT)-28,8-11,8-1-120,8
Årsresultat-22,7-12,4-9,8-98,7
BRANCHENYT
Læs også