Erhverv

Stor dansk butikskæde vil ikke åbne en netbutik - for nu

Det bliver ikke foreløbigt, at kunderne får mulighed for at klikke Søstrene Grenes mange småting hjem over nettet. Kædens adm. direktør, Mikkel Grene, fastholder fokus på de fysiske butikker.

Artiklens øverste billede
Det familieejede detailselskab Søstrene Grene har stor succes - men uden om nettet. PR-foto.

Mens nogle forretninger vælger at lukke fysiske butikker til fordel for den voksende nethandel, har butikskæder som Søstrene Grene og Flying Tiger Copenhagen stadig ikke åbnet netbutikker. Her ser man helst, at kunderne tropper op i de fysiske butikker for at få oplevelsen, og ifølge eksperter er det et helt strategisk valg.

»Det er vigtigt for os at have et stærkt koncept. Der er nogle ting, man ikke kan give kunderne i en netbutik, og derfor er det vigtigt med en god shoppingoplevelse. Man får ingenting gratis i detailbranchen i 2018.«

Sådan sagde adm. direktør hos Søstrene Grene, Mikkel Grene, da han for kort tid siden udtalte sig, om den stigende konkurrence i nethandlen. Dermed fastholder han, at de fysiske butikker stadig skal være den bærende strategi i kæden, og indtil videre kan kunderne altså fortsat ikke klikke butikskædens varer hjem over nettet.

Selvom danskerne i første halvår af 2018 har nethandlet for 63,6 mia. kr., afviser adm. direktør Mikkel Grenør at tage del i det marked. Han holder fast i, at kunderne ikke skal have adgang til en netbutik. Foto: JP

Den familieejede succeskæde kom ud af regnskabsåret 2017/18 med et millionoverskud, som er blevet skabt gennem de 216 fysiske butikker.

Tal viser dog, at nettet ofte er vejen til øget salg. Alene i første halvår af 2018 har danskerne foretaget 94 mio. e-handler til en værdi af 63,3 mia. kr., mens mere end 3.000 fysiske detailbutikker siden finanskrisen er lukket i Danmark. Men ifølge ekspert i virksomhedsledelse Andrea Curagati er det helt bevidst, at nogle butikskæder vælger ikke at være en del af den statistik:

»I en verden, hvor det hele foregår på nettet, kan man udnytte en niche, hvor man giver kunderne en oplevelse i butikkerne, som de ikke kan få online. Man accepterer ikke, at kunderne går glip af den oplevelse, som det skal være at købe der,« siger Andrea Carugati, der er professor i virksomhedsledelse på Aarhus Universitet.

Han bakkes op af Alexander Josiassen, der er ekspert i virksomhedsstrategi på Copenhagen Business School:

»Det handler om, hvordan virksomhederne opfatter deres styrker. Undersøgelser viser, at succesfulde virksomheder har tendens til at være mere rigide i deres strategier, så hvis man har succesfulde fysiske butikker, kan man være tilbageholdende med at ændre sin strategi,« siger han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.