Erhverv

Kinesiske onlinegiganter fjerner Dolce & Gabbana fra hylderne

Produkter fra luksusmærket Dolce & Gabbanna er fjernet fra de største kinesiske onlinebutikker, efter at modeselskabet har skabt vrede i Kina.

Artiklens øverste billede
Dolce & Gabbana har 25 forretninger i Kina. Hvordan det går med salget i dem er endnu uvist, men adskillige netbutikker har valgt at fjerne luksusmærket fra hylderne. Foto: Imaginechina via AP

Kineserne er kendt for at elske luksusmærker, men lige for tiden er de knap så glade for et bestemt mærke. Tusindvis af varer fra Dolce & Gabbana er fjernet fra en stribe kinesiske webshops, herunder de allerstørste. Det skriver Bloomberg.

Det italienske modehus er kommet ud i et vældigt stormvejr efter offentliggørelsen af tre reklamefilm under overskriften "At spise med pinde".

Reklamefilmene har kørt på flere sociale medier frem mod et stort modeshow i Shanghai, som skulle have fundet sted onsdag, men som i sidste øjeblik endte med at blive aflyst. Mange kendte meddelte, at de ikke ville dukke op. Derfor så Dolce & Gabbana sig nødsaget til at udskyde showet. Bl.a. har skuespilleren Zhang Ziyi fra filmen "Tiger på spring, drage i skjul" været ude at sige, at hun har valgt at boykotte luksusmærket.

Filmene har stødt mange kinesere, som mener, at videoerne er ufølsomme og nedladende. Nogle er gået så langt som at kalde dem racistiske.

En af videoerne viser eksempelvis en kinesisk kvinde, der forsøger at spise italiensk spaghetti med spisepinde:

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Dermed har modegiganten gjort sig upopulær hos de kinesiske forbrugere, som sidste år ifølge Bloomberg brugte over 100 mia. dollars på luksusvarer. Det svarer til næsten en tredjedel af det globale luksusmarked.

Onlinehandelsplatformen Yangmatou havde onsdag aften fjernet 58.000 Dolce & Gabbana-produkter fra sin hjemmeside, mens den kinesiske it-kæmpe NetEase også har fjernet alle produkter fra modehuset på sine shoppingplatforme under brandet Kaola.

Samtidig er der nul hits, når man søger på it-mastodonten Alibabas kinesiske Tmall-webshop. Det samme gælder den kinesiske onlinebutik jd.com, som dog ikke er vendt tilbage på Bloombergs henvendelser.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.