Erhverv

Italiensk modegigant undskylder kinesisk brøler

Tre reklamefilm har kostet det italienske modehus Dolce & Gabbana dyrt på det kinesiske marked. Nu beklager selskabets stiftere.

Artiklens øverste billede
En række kontroversielle reklamefilm har fået Dolce & Gabbana-stifterne til at undskylde.

"At spise med pinde"-reklamefilmene har ikke ligefrem været et hit i Kina.

I den ene ser man eksempelvis en kinesisk kvinde forsøge at spise spaghetti og pizza med spisepinde. Filmene har kørt frem mod et modeshow i Shanghai, der i sidste ende blev aflyst.

Det er i allerbedste fald en nogen lunken modtagelse, filmene har fået. De har resulteret i, at tusindvis af varer er blevet fjernet fra kinesiske webshops, mens flere kendisser og brugere har valgt at boycotte mærket.

Men nu undskylder de ikoniske stiftere Domenico Dolce og Stefano Gabbana. Det skriver Reuters.

»I lyset af vores kulturelle misforståelse håber vi at kunne fortjene jeres tilgivelse,« siger Domenico Dolce på italiensk i en 85-sekunders video med kinesiske undertekster, der er blevet publiceret på Weibo, Kinas Twitter-lignende platform.

»Vi vil aldrig glemme denne erfaring og lektie, og denne slags ting vil aldrig ske igen,« siger Stefano Gabbana også i videoen, der afsluttes ved, at de to modeskabere siger undskyld på mandarin.

Onlinehandelsplatformen Yangmatou havde onsdag aften fjernet 58.000 Dolce & Gabbana-produkter fra sin hjemmeside, mens den kinesiske it-kæmpe NetEase også har fjernet alle produkter fra modehuset på sine shoppingplatforme under brandet Kaola.

Samtidig er der nul hits, når man søger på it-mastodonten Alibabas kinesiske Tmall-webshop. Det samme gælder den kinesiske onlinebutik jd.com, som dog ikke er vendt tilbage på Bloombergs henvendelser.

Filmene har stødt mange kinesere, som mener, at videoerne er ufølsomme og nedladende. Nogle er gået så langt som at kalde dem racistiske.

Kina er et kæmpe marked for luksusvarer og står for næsten en tredjedel af forbruget på verdensplan. Ifølge Bloomberg brugte kinesiske forbrugere mere end 100 mia. dollars på luksusvarer.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.