Erhverv

Fik adgang til 18 mio. emailadresser på ikke-brugere: LinkedIn brød lovgivning om databeskyttelse for at annoncere på Facebook

Emailadresserne blev brugt til at lave målrettede annoncer på Facebook til dem, der endnu ikke brugte LinkedIn.

LinkedIn har i omegnen af 600 mio. brugere verden over. Foto: Marcio Jose Sanchez

Den sociale platform LinkedIn benyttede sig af 18 millioner emailadresser for at lokke nye brugere til, hvilket er et brud på GDPR og lovgivningen om databeskyttelse. Det skriver flere medier, herunder Techcrunch.

Tallene fremgår af rapporten Final Report, som er udarbejdet af irske Data Protection Commissioner (DPC) - et organ, som sørger for at håndhæve EU-regler i forhold til persondatabeskyttelse i Irland. Rapporten har undersøgt aktiviteter, som er foregået i 2018's første halve år.

Det er netop i Irland, at LinkedIn havde opmagasineret data om brugere indtil tidligere på året, hvor disse blev rykket til USA i forbindelse med, at GDPR-lovgivningen trådte i kraft d. 25. maj 2018.

Sagen kom frem i lyset, da en ikke-bruger af LinkedIn klagede til DPC over, at LinkedIn havde fået adgang til og brugt hans private emailadresse til at lave målrettede reklamer på Facebook. Dernæst viste DPC's granskning, at LinkedIn havde skaffet sig adgang til hele 18 mio. emailadresser på folk, som ikke havde LinkedIn, for at forsøge at ramme disse med målrettede reklamer for deres platform.

LinkedIn har indrømmet at have foretaget det her og stoppede med det i kølvandet på DPC's undersøgelse.

»Vi værdsætter DPC's 2017's undersøgelse af klagen, som omhandler en reklamekampagne, og vi samarbejdede,« siger Denis Kelleher, som er Head of Privacy hos LinkedIn og beskæftiger sig med behandlingen af private oplysninger.

»Desværre blev de procedurer, som vi har etableret, ikke fulgt, og det er vi kede af. Vi har gjort det nødvendige og forbedret måden vi arbejder på for at sikre, at dette ikke sker igen. Under revisionen identificerede vi yderligere et område, hvor vi kunne forbedre databeskyttelse for ikke-brugere, og vi har frivilligt ændret praksis på grund af dette,« forklarer han.

Det er uvidst, hvorfra LinkedIn fik adgang til de 18 mio. emailadresser.

Læs også
Top job