Danmark får et net af super-ladestationer til elbiler
Selskaberne E.ON og Clever har nu fået grønt lys fra konkurrencemyndighederne til at rulle et net af superhurtige ladestationer ud over Danmark og flere andre lande.
Energiselskabet E.ON og den danske ladeoperatør Clever har nu fået konkurrencemyndighedernes godkendelse af planerne om at etablere et netværk af superhurtige ladestationer til elbiler.
Målet er at bygge i alt 180 ladestationer, hvoraf 48 skal placeres i Danmark, Norge og Sverige. Ladestationerne i de skandinaviske lande skal efter planen stå klar i 2020.
Ifølge oplægget til projektet er det ambitionen at skabe »en elektrisk motorvej fra Norge til Italien«.
EU's konkurrencemyndigheder har nu godkendt, at de to selskaber indgår et joint venture, som skal etablere ladestationerne. Projektet har modtaget 75 mio. kr. i støtte fra EU-Kommissionen, der samtidig har udnævnt det som et såkaldt flagskibsprojekt for at understrege ambitionsniveauet og vigtigheden.
»Dette samarbejde er endnu et bevis på, at livet som elbilist hele tiden bliver lettere – især når branchen deler vision og arbejder sammen om at sikre en hurtigere omstilling af transportsektoren,« udtaler Tore Harritshøj, direktør for E.ONs nordiske eMobility-forretning.
Netværket af ladestationer skal etableres i løbet af tre år og den første station er allerede taget i brug i Halsskov ved Korsør. Ladestationerne skal placeres i Danmark, Tyskland, Frankrig, Italien, Norge, Sverige, Storbritannien og Italien. Stationerne placeres med 120-180 kilometers mellemrum langs motorvejene, og hver station får to - seks ladestandere, som er designet til forskellige bilmærker.
Parallelt med de EU-støttede ladestationer har E.ON og Clever tidligere etableret et strategisk partnerskab, der har som mål at bygge helt op mod 400 europæiske ladestationer med 150 kilowatt.
De EU-støttede ladestationer fra Clever og E.ON tilbyder også 150 kilowatt, men med mulighed for at opgradere til 350 kilowatt. Ifølge selskaberne de nye ladestationer som udgangspunkt kunne oplade et batteri til 400 km kørsel på 20-30 minutter, men tidsforbruget kan nedbringes, hvis kapaciteten øges til eksempelvis 350 kilowatt eller batteriteknologien forbedres.