Erhverv

Kinesisk opbremsning udløser tusindvis af fyringer i Europa

Bilsalget i Kina falder for første gang i 20 år. Det udløser massefyringer på europæiske bilfabrikker.

Artiklens øverste billede
For første gang i mange år falder bilsalget i Kina. Det udløser massefyringer hos blandt andet Jaguar Land Rover. Arkivfoto: Colourbox

Bilsalget i Kina falder nu for første gang i 20 år, og det udløser tusindvis af fyringer i europæisk bilindustri, som i forvejen er under stort pres.

Ifølge CNN viser nye tal, at salget i Kina - efter 20 års uafbrudt vækst - faldt med hele 5,8 pct. til 22,4 mio. biler i 2018.

Kina har det senest årti udviklet sig til verdens største marked for bilindustrien i takt med, at den høje økonomiske vækst har sendt millioner af kinesere op i middelklassen og sikret dem en købekraft, der gør det muligt at erhverve en bil.

Det seneste års fald svarer til, at salget er reduceret med 1,4 mio. biler, og den aktuelle opbremsning i Kinas økonomi, som følge af blandt andet handelskrigen med USA, kan få salget til at falde yderligere. Ifølge CNN ventes det, at den økonomiske vækst i Kina det seneste år har været den laveste siden 1990, og udsigterne for 2019 er heller ikke gode.

General Motors har tidligere på ugen meddelt, at koncernens salg i Kina faldt med næsten 10 pct. i 2018, mens Volkswagen i november blev ramt af et tilbageslag på 7,3 pct. i Kina.

Opbremsningen i Kina udløser nu tusindvis af fyringer på bilfabrikker i Europa.

Jaguar Land Rover har i dag meddelt, at selskabet fyrer omkring 4.500 medarbejdere svarende til omkring 10 pct. af hele arbejdsstyrken. Massefyringerne begrundes med lavere salg til Kina og reduceret salg af dieselbiler i Europa. Salget til Kina er faldet hele 21 pct.

Nedturen rammer selskabet og resten af industrien på et tidspunkt, hvor der i forvejen bruges store ressourcer på at omstille produktionen til mere miljøvenlige teknologier.

Ifølge Reuters havde Jaguar Land Rover et samlet underskud på næsten 3 mia. kr. i andet og tredje kvartal 2018, og selskabet har i forvejen nedlagt omkring 1.000 stillinger i Storbritannien.

Bilkoncernens adm. direktør Ralf Speth forklarer, at hele industrien står overfor »talrige geopolitiske og regulatoriske udfordringer samt teknologiske ændringer.«

Blandt de geopolitiske udfordringer er ikke alene handelskrigen, men i høj grad også brexit, som kan resultere i kæmpe udfordringer for bilindustrien i Storbritannien.

Også Ford har i dag meddelt, at der skal fyres flere tusinde medarbejdere på bilfabrikkerne i Europa.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.