Erhverv
0

Tidligere tv-darling skal gøre supermarkedsgigant mere blød

Koncernen bag Netto, Bilka og Føtex kæmper for at få et nyt image - og kendt som en mere social virksomhed. Derfor skrues der nu op for den indsats.

Annette Juhler Kjær bliver ny chef med ansvare for public affairs & CSR i dagligvarekoncernen Salling Group. Foto: Miklos Szabo/Salling Group

Supermarkedsgiganten Salling Group vil være kendt for andet end kontant købmandskab. Derfor har koncernen lagt en ny strategi om større fokus på social ansvarlighed.

Til at føre dele af den ud i livet har Salling Group netop hyret en ny chef, som skal stå i spidsen for koncernens engagement med omverdenen - især i relationen til myndigheder, beslutningstagere og organisationer. Både i Danmark, Tyskland, Sverige og Polen, hvor selskabet også driver butikker i discountkæden Netto. Ud over den kæde rummer Salling Group bl.a. kæderne Føtex og Bilka her i landet.

Storkoncern

• Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.

• Har ca. 1.500 butikker i fire lande. Heraf godt 100 Føtex- og 19 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.370 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.

• Dertil kommer bl.a. en række onlineshops herunder Wupti - samt Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carls Jr. og Starbucks-kaffebarer.

• Adm. direktør er Per Bank og bestyrelsesformand Nils Smedegaard Andersen.

Valget er faldet på den tidligere tv-journalist Annette Juhler Kjær. Hun får titel af group vice President, public affairs & CSR - og får direkte reference til adm. direktør Per Bank.

Annette Juhler Kjær kommer fra en post som partner i public affairs-virksomheden Vespa Crabro og driver desuden rådgivningsvirksomheden Juhlers.com. Tidligere har hun bl.a. været politisk reporter samt vært på TV 2 Nyhederne og DR/TV-Avisen. Hendes cv rummer også et job som særlig rådgiver i Økonomi- og Erhvervsministeriet samt koncerninformationschef i Danisco A/S.

Dagligvarekoncernen med 1.500 dagligvarebutikker skiftede i fjor navn fra Dansk Supermarked til Salling Group. Det skete som led i et ønske om at markere end anden stil end hidtil, da koncernen nu er selvstændig - og ikke længere har A.P. Møller-Mærsk med i ejerkredsen.

Selvstændigehden blev indledt i 2014, da Salling Fondene overtog aktiemajoriteten efter 50 års partnerskab med Mærsk. I november 2017 købte fondene de resterende aktier fra A.P. Møller–Mærsk.

Salling Group vil gerne - ifølge adm. direktør Per Bank og bestyrelsesformand Nils Smedegaard Andersen - nu også markere sig bl.a. på større social ansvarlighed end det rene købmandskab, som ellers især har været dens image. Også i kraft af, at en del af overskuddet sendes ud i omverdenen. Fondene bag har siden 2012 doneret mere end 850 mio. kr. til bl.a. sport, kultur, og velgørende formål.

Samtidig vil Salling Group, der nu er landets største dagligvarekoncern, også på den markere sig over for hovedkonkurrenten Coop Danmark. Den koncern ejes af 1,8 mio. danskere og har historisk været kendt for også at markeret sig på forskellig vis med mere bløde og politiske emner end det rene købmandskab.

Koncernchef Per Bank udtaler i en pressemeddelelse om ansættelsen af Annette Juhler Kjær:

»Som dansk, fondsejet virksomhed er det helt afgørende for os at tage del i samfundsudviklingen og bidrage positivt til verden omkring os. Vi har en klar ambition om at udvikle os til en endnu mere ansvarlig og engagerende virksomhed. Med Annette ombord styrker vi nu vores indsats på dette område.«

BRANCHENYT
Læs også