Erhverv

Nye fly skal ruste SAS til priskrig med lavprisselskaber

SAS er på vej mod en flåde udelukkende af fly fra Airbus. Det vil løfte SAS til næste niveau i produktivitet og effektivitet, spår topchef Rickard Gustafson.

Artiklens øverste billede
Overkapacitet presser billetpriserne i bund, vurderer Rickard Gustafson. Foto: Joachim Ladefoged.

Nye fly skal ruste SAS til priskrig med de fremadstormende lavprisselskaber.

Om få måneder modtager det skandinaviske flyselskab det første af 50 nye fly fra Airbus. De skal erstatte de ældre Boeing 737-fly, så SAS udelukkende har fly fra Airbus.

Udskiftningen vil ifølge SAS få afgørende betydning for både omkostninger og punktlighed.

»De nye fly og etableringen af en enhedsflåde vil tage SAS til det næste niveau, når det gælder produktivitet og effektivitet. Det er en meget vigtig del af vores fremtid, både når det gælder omkostninger og i forhold til kunderne,« siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

De nye fly og etableringen af en enhedsflåde vil tage SAS til det næste niveau, når det gælder produktivitet og effektivitet.

Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Han fremhæver, at flyene er 15-18 pct. mere brændstofeffektive. Det vil også forenkle og strømline den tekniske vedligeholdelse, spare udgifter til reservedele og gøre det nemmere at uddanne personale. Produktionen vil desuden blive mere robust og mindske risikoen for forsinkelser og aflysninger.

Lavprisselskaberne har i de senere år taget en stadig større bid af markedet i Skandinavien.

I Københavns Lufthavn, som er det vigtigste trafikale knudepunkt for SAS, har selskabet i dag 33,5 pct. af passagererne. For fem år siden var andelen på knap 45 pct.

I samme periode har de tre største lavprisselskaber Norwegian, EasyJet og Ryanair øget andelen i København fra 21 til 30 pct.

Udviklingen vil fortsætte i de kommende år.

»Konkurrencen er benhård. Mange lavprisselskaber har store leverancer af nye fly - også for store i forhold til markedsudviklingen,« konstaterer Rickard Gustafson.

Mange lavprisselskaber har store leverancer af nye fly, også for store i forhold til markedsudviklingen.

Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Overkapacitet har presset priserne i bund, og for nylig nedjusterede Ryanair forventningerne til årsresultatet, fordi billetpriserne var faldet mere end ventet.


SAS har på fem år nedbragt enhedsomkostningerne. Kløften til lavprisselskaberne er blevet mindre, men den er stadig for stor.

»SAS er oppe mod store og adrætte konkurrenter, så der er fortsat behov for markante effektiviseringer. En enhedsflåde er et stort skridt i den rigtige retning, men det gør det ikke alene,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.