Erhverv

Stjerner i håndjern: Mange jurister og økonomer bliver stadig bundet ind i klausuler

Trods en skærpelse af loven for tre år siden bliver mange jurister fortsat bundet af klausuler, viser tal fra Djøf. Kræv i det mindste et økonomisk plaster, lyder et godt råd.

Artiklens øverste billede
Helene Rafn anbefaler generelt, at de ansatte siger nej til klausuler. De skal i hvert fald læse dem grundigt igennem inden. Foto: Djøf

Masser af ansatte bindes fortsat fast i deres job af konkurrenceklausuler og kundeklausuler.

En stramning af loven i 2016 har reduceret antallet en smule - men det er fortsat alt for udbredt, mener fagforbundet Djøf.

»Vi mener jo faktisk ikke, det er nødvendigt med klausulerne. I stedet bør arbejdsgiverne forsøge at holde på deres medarbejdere med positive tiltag,« siger Helene Rafn, lønforhandlingschef i Djøf.

Hun har netop talt med et medlem, som igennem en længere periode havde været meget træt af de opgaver, han lavede for sin arbejdsgiver. Men en konkurrenceklausul gjorde, at han havde meget svært ved at tage et nyt arbejde, og dermed blev han brudt mere og mere ned.

»Det er hverken til gavn for ham eller virksomheden,« siger Helene Rafn.

Privatansatte med klausuler 2015 2018
Interesseorganisationer 1 pct. 2 pct.
Bank og finansiering 8 pct. 7 pct
Forsikring og pension 4 pct. 5 pct.
Konsulent og anden rådgivning 38 pct. 28 pct.
IT 15 pct. 13 pct.
Post og tele 17 pct. 15 pct.
Medier 17 pct. 10 pct
Øvrig service/tjenester 18 pct. 14 pct.
Handel og transport 12 pct. 10 pct.
Biotek og medicin 10 pct. 9 pct.
Energi 14 pct. 13 pct.
Industri, håndværk, produktion 14 pct. 14 pct.
Bygge-anlæg 6 pct. 4 pct.

Lidt flere end hver 10. Djøf-medlem har en klausul. Andelen er faldet fra 14 pct. til 11 pct. efter, at loven om klausuler blev strammet med virkning fra 1. januar 2016.

Klausuler kan være en konkurrenceklausul, der hæmmer den ansatte i at tage arbejde hos en konkurrent eller åbne egen virksomhed. Eller det kan være en kundeklausul, der forhindrer i at henvende sig til de kunder, den ansatte har med at gøre i sit arbejde.

Stramningen betød, at konkurrenceklausuler kun måtte bruges over for ”helt særligt betroede” medarbejdere, der blev også sat skarpe grænser for, hvor længe klausulerne måtte gælde, og klausulerne skulle følges af en betydelig kompensation i lønnen.

Tilsvarende blev kravene skærpet over for kundeklausuler.

Djøfs analyse viser, at klausulerne især bruges inden for konsulent og rådgivningsvirksomhed, hvor 28 pct. af de adspurgte siger, de har en klausul. Det er bl.a. ledelseskonsulenter og advokater.

Også en del IT-specialister er omfattet af klausuler.

Men jeres medlemmer kan vel bare sig nej til at tage job med klausuler?

»Ja, det mener vi også, at de skal. Men for nogle, der skal have deres første job, ser det måske meget tilforladeligt ud, og de kan ikke overskue det. For andre står de foran drømmejobbet, og så siger de ja. Men de skal virkelig tænke det igennem,« siger Helene Rafn.

Arbejdsgiverne er i nogen grad beskyttet af anden lovgivning. Markedsføringsloven sætter grænser for, hvor meget man må opsøge de kunder, man havde i sit tidligere job. Og der er skrappe regler for at tage fortrolige oplysninger med ud fra en virksomhed - i værste fald kan det opfattes som industrispionage.

»Man skal også være opmærksom på, at en klausul kan gøre en potentiel ny arbejdsgiver afskrækket. Hvis de kan se, at der er en række opgaver, man i en periode ikke kan varetage af frygt for at overtræde klausulen, bliver man måske valgt fra. Ens markedsværdi kan falde drastisk,« siger Helene Rafn.

Hvis man står over ønskejobbet, og man føler sig nødsaget til at underskrive en klausul, skal man i hvert fald sikre sig, at man bliver kompenseret økonomisk, lyder rådet fra Djøf..

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.