Erhverv

Uber-chauffører: Uber prøver at løbe fra regningen

Trods løfter om at betale bøderne kommer tidligere Uber-chauffører hænge på en regning til Skat som følge af bøderne. Det viser papirer, hvor chaufførerne også skal fritage Uber for videre ansvar, som et kendt advokatkontor har sendt ud til chaufførerne.

Artiklens øverste billede
Det kan trods lovning om betaling af bøder blive en pebret fornøjelse for mange Uberchauffører, der selv hænger på en den skattemæssige del af bøden.

De 1.800 chauffører, som kørte for Uber - og hvor langt størstedelen efterfølgende har fået solide bøder - skal ikke regne med fuld dækning fra den amerikanske kørselstjeneste.

Det viser papirer, som det kendte advokatfirma Gorrissen Federspiel på vegne af Uber har sendt til chaufførerne om, hvordan de kan få penge fra Uber.

Ifølge papirer, som Finans er i besiddelse af, kræver Uber, at chaufførerne selv betaler bøden først og derefter sender regningen videre. Samtidigt skal de være forberedte på, at der kan være et skattemæssigt aspekt i betalingen:

»Vi gør opmærksom på, at Ubers refusion af din bøde kan være skattepligtig i Danmark. […] Uber vil under ingen omstændigheder påtage sig skattemæssige forpligtelser som følge af refusionen,« skriver Gorrissen Federspiel.

Samtidigt skal chaufførerne skrive under på, at Uber fremover ikke har noget økonomisk ansvar i den pågældendes sag, og at de er oplyst om den mulige skattebetaling.

»Ved min underskrift af dette brev accepterer jeg hermed fuldstændig og betingelsesløst at fritage Uber […] for alle former for forpligtelser og ansvar. […] Uber vil under ingen omstændigheder påtage sig ansvar for beskatning af godtgørelsen,« lyder det i ansvarsfraskrivelsen.

Dermed efterlades chaufførerne reelt med den del af bøden, som skatteandelen udgør og altså ikke den fulde dækning, som Uber ellers tidligere har lovet chaufførerne.

En chauffør, som Finans har talt med og som ikke ønsker sit navn frem af hensyn til det videre forløb, er godt og grundigt utilfreds:

»Uber løber fra regningen, og de gør det meget besværligt at betale,« lyder det fra chaufføren.

Ifølge Henning Boye Hansen, der er chefkonsulent i revisionshuset BDO, så kan chaufførerne godt forvente at skulle betale skat af pengene fra Uber.

»Man skal betale skat af det, som om det er en gave, og når Uber oplyser om muligheden for det, så er de nok også klar over, at chaufførerne skal betale,« siger han og tilføjer, at der også kan være sagsomkostninger betalt af Uber, som kan ramme chaufførerne skattemæssigt, hvis SKAT finder frem til det.

Det kan blive en dyr fornøjelse for mange af chaufførerne. Opgørelser har vist, at over 320 chauffører i 2014 og 2015 havde indkomster på over 50.000 kr., og fra prøveretssager, der gik helt til Højesteret, har chauffører fået bøder, der stort set modsvarer de indtægter.

Derfor er det betragtelige beløb, der skal betales, hvilket alle muligvis ikke kan, med mindre de kan låne pengene i banken. Det kan muligvis blive en udfordring for mange. En rapport fra Skat har tidligere fundet frem til, at 1.341 af chaufførerne i et eller andet omfang modtog sociale ydelser, mens de var kørte for Uber. Om de kan finde pengene eller låne, er svært at vurdere, men hvis de ikke kan lægge ud for bøden, kan de heller ikke få dækning fra Uber.

Finans har spurgt Uber, om det er korrekt, at chaufførerne vil sidde tilbage med et underskud, selvom Uber har lovet at betale, samt om den økonomiske ansvarsfritagelse, som Uber kræver, gælder for tid og evighed.

I et mailsvar skriver en talsperson fra Uber:

»Vi kan ikke gå i detaljer, men det har været vigtigt for os at hjælpe chaufførerne efter Højesterets afgørelse, og vi hjælper dem på en række måder. Vi opfordrer chauffører, som kan være berørte eller har spørgsmål, til at tage kontakt til os.«

Finans har i en tidligere artikel set på antallet af chauffører og deres indtægter for de 14 første måneder, da Uber opererede i Danmark. Tallene stammer fra de hollandske skattemyndigheder og blev udleveret til de danske ifbm. sagen mod flere chauffører.

Så mange chauffører… …ligger i dette indtægtsinterval… …og tjente i 2015 tilsammen… …hvilket giver en årlig gennemsnitsindtægt på:
50 0 kr. 0 kr. 0 kr.
22 1-99 kr. 1484 kr. 67 kr.
97 100-499 kr. 28831 kr. 297 kr.
105 500-999 kr. 79207 kr. 754 kr.
432 1000-4.999 kr. 1167173 kr. 2702 kr.
327 5.000-9.999 kr. 2378952 kr. 7275 kr.
451 10.000-24.999 kr. 7348250 kr. 16293 kr.
326 25.000-49.000 kr. 11775942 kr. 36123 kr.
212 50.000-100.000 kr. 14811247 kr. 69864 kr.
102 100.000-249.999 kr. 14941943 kr. 146490 kr.
10 Over 250.000 kr. 3359038 kr. 335904 kr.
2134 chauffører
55892068 kr. 26191 kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.