Lars Larsen køber stifter ud af stort møbelfirma
Scancom, som Lars Larsen har været medejer af i mere end et årti, får nu dynekongen som eneejer.
Dynekøbmand Lars Larsen overtager hele ejerskabet i en af Jysk-koncernens store leverandører af havemøbler. De produceres især i Asien. Netop den verdensdel er i fokus hos detailkoncernen.
Lars Larsen blev i 2006 medejer af det danske selskab Scancom International A/S og har hidtil haft lidt under 50 pct. af aktierne. Den resterende del er hos selskabets stifter, Bøje Bendtzen. Men nu overtager Lars Larsen hele selskabet.
Scancom sælger især havemøbler til store detailkæder og byggemarkeder i det meste af verden og beskæftiger 3.600 ansatte - langt størstedelen i produktionen, som er placeret i Vietnam. Netop der har selskabet for kort tid siden åbnet en ny fabrik.
»Det ser lovende ud, og jeg er glad for at blive eneejer. Det går forrygende i selskabet, og med den nye konstruktion er det lettere at gennemføre investeringerne der skal til fremadrettet,« siger Lars Larsen.
I det seneste, afsluttede regnskabsår, 2017/18, omsatte Scancom for 911 mio. kr. og tjente 19 mio. kr. før skat - mod 8 mio. året før.
»Det er fornuftigt at lave investeringer i vækstlandet Vietnam. Så jeg forventer, at vi hos Scancom køber mere jord der og på den måde forbereder os til kommende udvidelser. Det kan man gøre som eneejer,« siger Lars Larsen.
Parterne har aftalt, at købsprisen for overtagelsen af de resterende aktier i Scancom ikke offentliggøres. Fra koncernledelsen hos Jysk oplyses samtidig, at konkurrencemyndigheder har godkendt overtagelsen.
Lars Larsen Group består ud over Jysk med 2.700 butikker i 50 lande også af en række andre selskaber som dynekøbmanden har overtaget. Det gælder bl.a. IDdesign med møbelkæderne Ilva og Ide-Møbler, møbelproducenten Actona og interiørselskabet Bolia.
Netop Asien, hvor Scancom har produktionen, er som region i fokus hos Jysk. Detailkæden valgte godt nok i fjor at lukke selskabets 13 butikker i Kina, da det efter otte år ikke var lykkedes at få fodfæste.
Jysk har i Asien samarbejde med lokale partnere, som driver butikker på franchisebasis i bl.a. netop Vietnam samt Singapore, Indonesien og Thailand. Koncernens aktuelle strategi lægger op til, at der skal skabes ekspansion netop uden for Europa, hvor Jysk er bredt dækket i langt de fleste lande.