Boxer rykker ind på bredbåndsmarkedet – angriber på TDC's hjemmebane
Boxer vil sælge bredbånd til danskerne. Det skal i første omgang ske på TDC's kabel-tv-net. Men med tiden vil Boxer også konkurrere på fibernettet.
Danmarks 3. største tv-distributør planlægger en stor bredbåndsoffensiv.
Efter at have skrabet små 250.000 tv-kunder sammen, vil Boxer nu stjæle bredbåndskunder fra konkurrenterne. Offensiven sker i første omgang på TDC’s kabel-tv-net, som når ud til ca. 60 pct. af husstandene.
»Bredbånd over kabel-tv-nettet bliver første etape i vores nye strategi. TDC har stort set kabel-tv-nettet for sig selv, så der er et hul i markedet, vi vil sætte os på,« siger adm. dirketør i Boxer, Ulf Lund.
I dag sidder TDC benhårdt på kabel-tv-nettet, som især er dominerende i Storkøbenhavn. Selv om kabel-tv-nettet er åbnet, så andre internetudbydere kan leje sig ind på kablerne, er konkurrencen til TDC meget svag. Det vil Boxer nu lave om på.
»Det er kun Hiper, som TDC købte i oktober, der rigtig har givet TDC konkurrence på kabel-tv-nettet. Men jeg tror på, at vi kan lokke TDC-kunder over til os ved at give dem et stærkt og billigt alternativ,« siger Ulf Lund.
Hiper skaffede på få år næsten 50.000 bredbåndskunder, som især blev hugget fra TDC i hovedstaden. Men da TDC købte Hiper, fjernede telekæmpen den farligste konkurrent i Storkøbenhavn.
»Vi kunne godt have købt Hiper. Det ville være oplagt. Men vores regnemaskine regner lidt anderledes end TDC’s, fordi TDC har en stor kundebase, de skal forsvare, og derfor er det en værdi i sig selv at købe konkurrenterne,« siger Ulf Lund.
Finans skrev mandag, at elselskaberne og TDC har dannet lokale monopoler rundt om i landet. Det har bl.a. betydet prisstigninger på bredbånd for over en million husstande fra 2019. En del af kritikken går på, at det ikke er attraktivt nok for konkurrenter at leje sig ind på TDC’s kabel-tv-net.
Det kan også blive en udfordring for Boxer.
»Vi kunne godt ønske os bedre vilkår på kabel-tv-nettet. Men markedet er også sådan, at man skal tage, hvad man kan få,« siger Ulf Lund.
Vi har fået en så sund indtjening, at vi er klar til næste skridt.
Fremstødet på bredbånd er en del af Boxers nye strategi, som Ulf Lund kalder 3.0. Den handler om at skalere Boxer, efter at selskabet har udslettet mange års driftsunderskud.
I 2017 landede Boxer et driftsresultat på 16 mio. kr., og i 2018 blev det tal fordoblet, fortæller Ulf Lund – med det forbehold, at 2018-regnskabet endnu ikke er godkendt.
»Vi har fået en så sund indtjening, at vi er klar til næste skridt – at sætte turbo på væksten gennem bredbåndprodukter,« siger han.
Planen er at være til stede på alle fibernet, når de bliver åbnet.
Boxer blev i 2017 købt af elselskabet SE, der sidder på 14 pct. af bredbåndsmarkedet og er Danmarks største ejer af fibernet. Derfor er det oplagt for Boxer at tilbyde bredbånd på fiberkablerne.
»Planen er at være til stede på alle fibernet, når de bliver åbnet. I første omgang skal vi selvfølgelig ind på SE-koncernens fibernet,« siger han.
SE ejer også Stofa, som er den næststørste internetudbyder i Danmark. Det betyder, at Boxer og Stofa bliver direkte konkurrenter, selv om de har samme ejer.
»Vi kan ikke undgå at kæmpe mod hinanden, men alternativet er, at SE kun har én bredbåndsudbyder, og det vil alt andet lige gøre livet nemmere for TDC,« siger Ulf Lund.
Boxer vil lancere sit bredbånd inden sommerferien. Ulf Lund er dog ikke klar til at afsløre priserne endnu.