Erhverv

Skaberen af Subway Surfers køber op i aarhusiansk spilkomet

En af de mest succesfulde spiludviklere i Danmark investerer i et af fremtidens håb inden for spil. Målet er at skabe en ny international spilsucces.

Sybo, der har skabt Danmarks største spilsucces i mobilspillet Subway Surfers, køber 39 pct. af det fremadstormende spilfirma Funday Factory for et ukendt millionbeløb.

Sybo er en af de største spilfirmaer herhjemme og har sammen med søsterselskabet Kiloo lavet en stor trecifret millionforretning ud af Subway Surfers, der er downloadet mere end 2,1 milliarder gange.

Nu mener ejerne af Sybo, at de har fundet fremtidens guldæg i spilbranchen.

»Funday Factory har den x-faktor, som skal til i spilbranchen. De kan skabe det unikke i et spil, og jeg ser dem som et godt bud på det næste globale eventyr inden for virtuelle spil,« siger Mathias Gredal Nørvig, CEO i Sybo, til Finans.

Han træder ind i bestyrelsen i Funday Factory, der har udgivet over 25 spil på de otte år, selskabet har eksisteret. Det aarhusianske spilfirma har bl.a. udviklet spil til Lego.

Med Sybo i ejerkredsen bliver kursen sat mod udlandet.

»Subway Surfers har givet os en masse erfaring med den globale spilindustri, og det er de kompetencer, vi nu skal lægge ind i Funday Factory. For der er ingen tvivl om, at de har det samme potentiale,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Tilsammen får Sybo Games og Funday Factory 140 medarbejdere og bliver dermed den største danske spiludvikler. De to spilfirmaer har i halvandet år samarbejdet om mobilspillet Blades of Brim, og det har givet Funday Factory lejlighed til at se det noget større Sybo an.

»Det har været en fremragende proces, hvor vi har lært hinanden godt at kende. Med SYBO får vi en af de bedste i spilindustrien ind i vores ejerkreds,« siger medstifter af Funday Factory, Anders Leicht Rohde, der bliver i ejerkredsen.

Funday Factory har tocifret vækst og landede i 2017 en bruttofortjeneste på knap 20 mio. kr. og en bundlinje på 2,6 mio. kr.

Anderledes skidt har det set ud for Sybo, der ikke længere hiver de samme store beløb hjem på Subway Surfers. I 2017 gik selskabet fra en bundlinje på 99 mio. kr. til 2,8 mio kr.

Ifølge Mathias Gredal Nørvig skyldes den store nedgang i resultatet ikke kun manglende vækst, men lige så vel at Sybo er i gang med en vækststrategi, hvor selskabet investerer 200 mio. kr.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også