Erhverv
0

Kritikere dumper danske giganters innovationssats

Opfindelser fra storkoncerners ombejlede innovationsgarager bliver for sjældent en succes for kerneforretningen, mener flere aktører.

Carsten Hellmann, topchef i ALK, er skeptisk over for innovationslaboratorier.

For få opfindelser fra innovationslaboratorier i erhvervslivet ender som en gevinst for virksomhedernes kerneforretning.

Sådan lyder dommen fra flere, efter at en lang række af Danmarks største koncerner de seneste år har taget modellen til sig.

De populære enheder, der ligger afskåret fra selve moderselskabet og skal forny forretningen, er ganske enkelt ofte både fysisk og mentalt for langt væk fra kerneforretningen.

»De erfaringer, jeg har gjort mig, og som jeg har set, er, at det ikke virker at lave innovation i Aarhus og tro på, at du kan få det tilbage i Hørsholm, når det er færdigt,« siger Carsten Hellmann, topchef i allergikoncernen ALK.

Om end vi havde masse læringer, hvilket jo bare er en finere måde at sige fejl på, så var vores mål fra start ikke at miste jordforbindelsen til kerneforretningen. Men det er en svær og meget fin balance.

Simon Haldrup, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.

Thomas Ritter, professor i strategi på CBS, er sammen med to kollegaer i gang med at forske i emnet. De har haft svært ved at finde eksempler på innovation, der succesfuldt er blevet integreret som en del af kerneforretningen.

»I flere tilfælde har man samlet en masse kreative mennesker, som ikke er knyttet tæt nok til hovedforretningen, så de forstår ikke, hvilken innovation der vil passe ind og hjælpe hovedforretningen. Dermed bliver det svært at integrere mange af de innovationer, man laver i laboratoriet,« siger han.

Det virker ikke at lave innovation i Aarhus og tro på, at du kan få det tilbage i Hørsholm, når det er færdigt.

Carsten Hellmann, adm. direktør i ALK.

Danske Banks nu nedlagte innovationslaboratorium, Mobilelife, er en af de enheder, hvor det lykkedes at integrere to opfindelser, boligplatformen Sunday og investeringsrobotten June.

Alligevel nikker Simon Haldrup, chef for forretningsudvikling, genkendende til udfordringen med smertefrit at sluse de nye påfund ind i organisationen.

»Om end vi havde en masse læringer, hvilket jo bare er en finere måde at sige fejl på, så var vores mål fra start ikke at miste jordforbindelsen til kerneforretningen. Men det er en svær og meget fin balance,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også