Makkerpars bilfirma i stor tilbagegang
Stig Jensen og Hans Henriksens fælles bilkoncern er ikke længere et milliardforetagende.
Det er stadig en guldrandet forretning for makkerparret Stig Jensen og Hans Henriksen at sælge Suzuki-biler til danskerne. Men deres fælles bilkoncern, Andersen Motors, er blevet ramt af en heftig opbremsning.
På et år er omsætningen i Andersen Motors faldet med næsten 200 mio. kr., og overskuddet er dykket fra 47 mio. kr. til 37 mio. kr. Det viser et nyt årsregnskab.
Årsagen er bl.a., at bilsalget i 2018 ikke var helt så godt som året før, samt at danskerne i stigende grad vælger små brændstoføkonomiske biler fra til fordel for større biler.
»Suzuki har ikke introduceret nye modeller i 2018, hvilket sammen med tendensen mod større biler har betydet en mindre markedsandel end i 2017. Den mindre omsætning har givet et mindre bruttoresultat,« skriver Andersen Motors i sit nye regnskab.
Bilkoncernen fra Køge kalder alligevel resultatet for »tilfredsstillende.« I år forventer bilfirmaet at øge omsætningen, mens indtjeningen vil lande på et lidt lavere niveau, lyder det.
Andersen Motors består af datterselskaberne Suzuki Bilimport Danmark, Tourgear Nordic, Nedvejning.dk, E-Parts og Andersen Motors Ejendomme.
Det er klart Suzuki Bilimport Danmark, der bidrager mest til omsætningen i koncernen.
Stig Jensen og Hans Henriksen har været ansat i Andersen Motors i henholdsvis 40 og 36 år. Siden 1994 har de været en del af ledelsen i koncernen, men i februar 2003 overtog de samtidig ejerskabet af Andersen Motors.
Tidligere ejede Allan F. Andersen koncernen, og han fortsatte i Andersen Motors’ bestyrelse efter salget af sine aktier. Allan F. Andersen stoppede dog i bestyrelsen i 2006.
Stig Jensen og Hans Henriksen ejer Andersen Motors gennem to personlige selskaber. De to ejere har de senere år trukket store millionudbytter ud til sig selv.