Erhverv

Anonym dansk supermarkedsfamilie skovler penge ind

Den i offentligheden ukendte Tobiasen-familien har på 10 år tjent næsten 300 mio. kr.

To familier fra Videbæk har skabt en indbringende dagligvarekæde, der hvert år tjener millioner. Arkivfoto: Niels Christensen

En diskret familie fra Videbæk står bag et dansk supermarkedseventyr, der hvert år indbringer millioner.

Det drejer sig om Tobiasen-familien, der ejer og driver ABC Lavpris-kæden. De to grene af familien ejer hver halvdelen af kæden, og det er en særdeles indbringende forretning.

Samlet tjente familien 33 mio. kr. i det seneste regnskabsår. Det viser nye regnskaber fra familiens holdingselskaber, HT Holding og Esperanto.

Den samlede formue i de to selskaber er på over 200 mio. kr., og Tobiasen-familien har igen trukket store millionudbytter ud til sig selv.

Her ligger ABC Lavpris’ butikker
  • Billund
  • Egtved
  • Gram
  • Holsted
  • Rødding
  • Tørring
  • Vamdrup
  • Brædstrup
  • Glamsbjerg
  • Herning
  • Randers
  • Tarm
  • Ulfborg
  • Videbæk

ABC Lavpris har 14 butikker rundt om i landet. De har formået at løfte både omsætningen og indtjeningen i et marked, der ellers er domineret af store koncerner som Coop, Salling Group og Rema 1000.

I seneste regnskabsår rundede omsætningen i ABC Lavpris 1 mia. kr. eksklusiv moms, viser en opgørelse fra Fødevarewatch.

»Vi har haft et godt år på jysk. Vi er jo jyder,« sagde adm. direktør Ejvind Okholm tidligere på måneden til Fødevarewatch.

Historien om ABC Lavpris går tilbage til 1981, da fætrene Esper og Henning Tobiasen i fællesskab købte et minimarked i Videbæk. I dag har kæden 13 butikker i Jylland og én på Fyn. Selskabet tæller i alt 700 ansatte.

Esper Tobiasens børn, Lea Nielsen, Torben Tobiasen og Pia Byskov, er alle medejere af kæden. Sammen med den anden gren af familien har de samlet tjent næsten 300 mio. kr. over de seneste 10 år.

Ifølge den mangeårige direktør i ABC Lavpris, Ejvind Okholm, er der kamp om kunderne, og derfor forventer han i år en flad udvikling i selskabets resultater.

»Vi håber selvfølgelig på en lille vækst, men vi forventer det ikke. Der er pres på, og der er kamp om kunderne. Der er åbnet mange nye discountbutikker, og det er de samme kunder, vi skal kæmpe om. Men vi lykkes da med det endnu og har en lille vækst, så det er fint,« sagde han tidligere på måneden til Fødevarewatch.

BRANCHENYT
Læs også