Erhverv

Erhvervslivet ønsker sig milliarder til motorveje

Dansk erhvervsliv vil have udbygninger og opgraderinger af motorvejene for flere milliarder.

Artiklens øverste billede
Både Dansk Erhverv og Dansk Industri ønsker sig en motorudvidelse af E20 mellem Kolding og Fredericia og af E45 gennem Østjylland. Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup

En tredje Limfjordsforbindelse i Aalborg, en havnetunnel i København og opgraderinger for flere milliarder kroner af eksisterende motorveje. Dansk erhvervsliv har mange ønsker til investeringer i landets infrastruktur.

Det fortæller de tre erhvervsorganisation Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk Byggeri til Børsen.

Michael Svane, der er direktør i DI Transport, forklarer, at det danske samfund i 2018 gik glip af 20 milliarder kroner, fordi ansatte og gods sad i kø på motorvejene.

- Det er det beløb, det koster os alle sammen, at holde i kø på vejnettet i spild af tid og penge, siger han til Ritzau.

Derfor har både Dansk Erhverv og Dansk Industri skrevet en ønskeliste.

Begge steder står en række motorvejsudvidelser. Det gælder E20 mellem Kolding og Fredericia samt langs E45 gennem Østjylland. Begge ønsker sig også en tredje Limfjordsforbindelse og havnetunnel i København.

De to lister afviger lidt i pris. Dansk Erhverv vil have skatteyderne til at betale 87,7 milliarder kroner, mens Dansk Industri mener, der er behov for 70 milliarder kroner og flere brugerbetalte projekter.

Børsen har talt med organisationen Kraka, der arbejder med begrebet intern rente for at vurdere, hvor god værdi der er for samfundet i et transportprojekt.

Her scorer en letbane på den københavnske Ring 3 og en udvidelse af Helsingørmotorvejen eksempelvis lavt.

Modsat er den bedste samfundsinvestering supercykelstier og øget hastighed på Københavns S-tog.

På tredjepladsen kommer den udbygning af motorvejen mellem Fredericia og Kolding, som erhvervslivet ønsker sig.

Kollektiv trafik og opgraderinger af jernbanenettet står også på ønskelisten hos i hvert fald Dansk Industri og Dansk Byggeri.

- En af årsagerne til den stigende trængsel er, at jernbanen ikke løfter nok. Jernbanen bløder passagerer, og folk flygter fra togene. Det er et kæmpeproblem, der belaster vejene, siger branchedirektør i Dansk Byggeri Henrik Friis til Børsen

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.